Foto: Marcus Nilsson/Privat/Jonas Ekströmer/TT/Anna von Brömssen/Göteborgs universitet

Experternas fem tips för att lyckas på jobbet – i hemmet

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler jobb sker nu hemifrån för de som kan göra det, under coronakrisen. Men att hålla fokus kan vara en utmaning. Här följer därför experternas tips på hur du jobbar i hemmet.

– Man ska komma ihåg att alla människor är olika när det gäller hemmaarbete, säger Johanna Lundeberg som arbetar som frilansande journalist och har haft hemmet som arbetsplats i över sex år.

Det är långt ifrån alla som har samma erfarenhet av att jobba hemifrån som Johanna. Och för de som nu får jobba hemma på grund av den pågående pandemin i världen kan det vara bra att få några tips för att få vardagen att flyta på.

1. Strukturera dagen

– Det gäller för alla att man måste ha en tydlig rutin och disciplin, säger Johanna Lundeberg.

Därför är det bra att i början strukturera upp arbetsdagen. Något som psykologiforskaren vid Göteborgs Universitet, Leif Denti, också tycker är viktigt.

– Jag skulle säga att man ska försöka ha digitala arbetsmöten i början av dagen och sedan sätta sig en kvart och tydligt staka upp vad man vill göra, säger han.

2. Glöm inte sociala interaktioner

Och digitala morgonmöten är inte bara bra för att skapa rutin i hemarbetet.

– Vi människor är sociala varelser och det är viktigt att behålla en social gemenskap när vi isolerar oss. För lång isolering mår ingen människa bra av, säger Leif Denti.

Och den sociala interaktionen är något som Johanna Lundeberg också tycker är viktig.

– Ibland kontaktar jag frilanskollegor via videochatt så kan man fika och bara snacka en stund, säger hon.

3. Ha en tydlig arbetsplats

Både Johanna Lundeberg och Leif Denti tar upp vikten av att ha en speciell jobbplats i hemmet.

– Det är väldigt lätt att jobb och fritid flyter ihop hemma. Att jobba i soffan brukar inte fungera, utan se till att ha en utvald plats där du arbetar. Och gör klart för andra i hemmet att just den platsen är din arbetsplats, säger Johanna Lundeberg.

4. Ta pauser

– Man får vara noga med att aktivera sig, så att man inte isoleras för mycket. Att lämna bostaden en stund är verkligen en bra idé, säger Leif Denti.

Vissa av Johanna Lundebergs kollegor ser till att ”gå till arbetet” på morgonen genom att lämna bostaden, gå en promenad och sedan gå tillbaka till hemmet, som nu är ens arbetsplats.

– Det är något som funkar för somliga, säger hon.

5. Tänk på ergonomin

En annan viktig del för Johanna Lundeberg är att man tänker på ergonomin.

– Oftast är inte hemmet den bästa arbetsmiljön. Då är det bra att se till att man får med sig hem bra utrustning att jobba med och att man rör på sig då och då, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet