Bild från Telephons hemsida

KO stämmer Telephon

Publicerad

Telebolaget Telephon fick ett 60-tal anmälningar hos Konsumentverket under hösten. Nu går KO in som ombud för en av de drabbade.

– Förhoppningen är att det blir ett prejudikat, säger Gunnar Wikström, processråd på KO-sekretariatet.

Det mål som KO nu har engagerat sig i gäller en äldre man som fick köpa sig ur ett treårigt företagsabonnemang med Telephon. Han tvingades att betala drygt 10.000 kronor för att gå ur. Detta trots att mannen ångrat sig inom den normala ångerfristen, det vill säga 14 dagar. Telephon vägrade låta mannen gå ur avtalet eftersom de ansåg att han var näringsidkare.

– Tidigare har personer fått tillbaka pengarna efter att de anmält ärendet till Reklamationsnämnden, men inte den här mannen, säger Gunnar Wikström.

SVT granskar försäljningsmetoder

Betydande prejudikat

Ifall det här tas upp i Högsta Domstolen blir det första gången som man diskuterar frågan om gränsdragningen mellan konsument och företagare. Det är KO:s förhoppning att det i så fall blir ett prejudikat för kommande ärenden.

– Det här är ett bra fall som kan få betydelse för andra i liknande situationer, säger Gunnar Wikström.

Tidigare granskning

I höstas granskade SVT ett flertal telefonbolag, vars affärsidé till viss del byggde på att via telefon sälja teleabonnemang till äldre personer som har någon form av registrerad näringsverksamhet. Ofta har det handlat om pensionärer som äger skog. Därför räknas de som företagare.

– Vi har haft funderingar kring själva reklammetoden, alltså sättet för hur operatörerna säljer abonnemang, säger Gunnar Wikström.

Kände sig lurade

Flera av personerna vände sig till Konsumentverket och menade att de hade blivit lurade eftersom de alltid haft privatabonnemang tidigare och att de inte förstått vad samtalen från Telephon handlade om.

Det enda sättet för personerna att ta sig ur avtalen var, enligt Telephon, att betala återstående bindningstid – ett femsiffrigt belopp.

SVT har varit i kontakt med Telephon. De vill inte lämna en kommentar för tillfället.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet