Vartannat år genomför Boston Consulting Group en prestationsjämförelse mellan de europeiska ländernas järnvägstrafik.
Den senaste undersökningen som presenterades i april 2017 visar att Sverige tappat i kvalitet jämfört med de nordiska grannarna Danmark och Finland som passerat Sverige på listan. Även Tyskland har gått om.
2015 var Sverige nummer två på topplistan efter Schweiz. Två år senare, 2017, var Sverige nummer sex.
– Det är ett kraftigt tapp. Vi ligger på väsentligt lägre nivåer än Frankrike, Finland, Tyskland, Danmark och Schweiz när det gäller kvalitet, säger Olof Sundström på Boston Consulting Group.
Sverige har framför allt tappat i kvalitet när det gäller tågens punktlighet. Även ländernas andel snabbtåg och konsumenternas pris per kilometer mäts. Undersökningen gäller både passagerar- och godstrafik.
– Sverige har en stor en underhållskuld och har under lång tid underinvesterat i underhållet, och det har fått konsekvenser för kvaliteten.
– Vi har ett väldigt högt utnyttjande. Det är ett högt belastat system, så det hänger ihop, säger Olof Sundström.
Han tillägger att Sverige lägger allt mindre resurser från det allmänna på tågtrafik, jämfört med flera europeiska länder.
Generellt hög säkerhet
Sverige har däremot ett bra betyg för passagerar- och godsvolymer – det vill säga många passagerare och mycket gods.
Järnvägstrafiken i Sverige har också ett mycket bra betyg när det gäller säkerhet. Men Sverige tappar över tid när det gäller säkerhet, uppger Olof Sundström.
– Säkerheten är generellt sett hög, men om man ser över tid så tappar Sverige relativt i säkerhet när det gäller rapporterade incidenter jämfört med andra europeiska länder, säger han.