Köttindustrin den största miljöboven

Uppdaterad
Publicerad

Boskapssektorn står för 18 procent av de mänskliga växthusgasutsläppen globalt, enligt en FN-rapport. Det är mer än bilar, flyg och båtar tillsammans. Ändå är det just transporterna som hamnat i fokus för den politiska miljödebatten, berättar Uppdrag granskning.

Det spelar stor roll för klimatet vad vi lägger på våra tallrikar. Att välja nötkött istället för till exempel morötter ger 50 gånger mer utsläpp. Det handlar till stor del om den metangas som korna pruttar och rapar, en gas som är mer än 20 gånger värre för klimatet än koldioxid.

En femtedel av utsläppen

På FN:s uppdrag har en internationell grupp forskare gjort en total genomgång av hur boskapsektorn i världen påverkar klimatet. FN-rapporten har räknat med allt från foderproduktion, till kött och mjölkindustri. Boskapssektorn står för nästan en femtedel, 18 procent, av världens växthusgasutsläpp.

Men trots att en typisk svensk ko släpper ut lika mycket växthusgas som en bil som går 1.000 mil per år är det bilarna och transporterna som politikerna talar om.

-Vi har en stor påverkan av nötkreaturen på klimatet, det vet vi. Men om du talar om en köttskatt säger jag nej, vi ska inte straffbeskatta barnens köttbullar, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson.

Transporter beskattas

Uppdrag granskning har bett alla riksdagspartier att lista de tio viktigaste politiska åtgärderna för att minska svenska folkets klimatpåverkan. Bilar och transporter är ett återkommande tema. Koldioxidskatter, kilometerskatter, flygskatter men också satsningar på biobränslen, järnväg och miljöbilar.

Men inget av partierna nämner kött eller styrmedel mot den boskapsektor som FN menar borde vara i fokus för miljöpolitiken.

-Politikerna bör ta det här seriöst och vidta korrekta åtgärder. Det är tekniskt möjligt att genomföra, säger Henning Steinfeld på FN:s myndighet för jordbruk och livsmedel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.