Kräver lag mot sexistisk reklam

Publicerad

Sveriges kvinnolobby har tillsammans med organisationer i Danmark och Norge granskat hur de nordiska länderna arbetar mot könsdiskriminerande reklam.

Rapportens slutsats är att alla de nordiska länderna behöver arbeta mer aktivt mot sexism i reklam, men i olika grad. Island har kommit längst med motverkande åtgärder. Sverige är det enda land som helt saknar en reglering och dessutom möjligheter till bestraffning på området.

Det går att anmäla synpunkter på reklam till reklamombudsmannen (RO), branschens eget självregleringsorgan. RO kan fälla företag för sexistisk reklam, men kan inte utfärda några sanktioner.

I en utredning 2008 fastslogs att Sverige behöver en lagstiftning på området. Men förslaget togs inte vidare då det ansågs att en lag kunde strida mot regler om yttrandefrihet och tryckfrihet, enligt rapporten.

”Det är omöjligt att nå jämställdhet så länge annonsörer får fortsätta använda stereotypa och sexistiska bilder av kvinnor och män. Inför valet 2014 lovade både S och MP lagstiftning mot sexistisk reklam. Det är dags att gå från ord till handling”, säger Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges kvinnolobby, i ett pressmeddelande.

Lagstiftning om sexistisk reklam i Norden

Sverige är det enda av de nordiska länderna som saknar en lagstiftning samt en myndighet med tillsynsansvar gällande könsdiskriminerande reklam.

Island och Norge är de enda länderna där det i lagen har definierats vad könsdiskriminerande reklam är.

I Sverige och Danmark saknas helt sanktionsmöjligheter gällande sexistisk reklam.

Endast på Island och i Sverige finns möjlighet att anmäla sexistisk reklam och möjligheten utnyttjas.

Inget av de nordiska länderna där lagstiftning finns har genomfört informationssatsningar om lagen.

Källa: Rapporten ”Sexism på köpet”, Sveriges kvinnolobby

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.