Foto: SVT

Kunder luras av otydliga fakturor – får chockhöga räntor

Uppdaterad
Publicerad

Många har upplevt att det blivit dyrare än vad man tänkt sig när man handlat på nätet. Nu riktar Konsumentverket hård kritik mot tio faktureringsföretag för att de har otydliga fakturor som kan leda till chockhög ränta för kunder som inte är uppmärksamma.

– Det verkar som att de har en medveten strategi att lura kunderna. Godtrogna kunder som inte är uppmärksamma går på det här, säger Elisabeth Sahlberg som har fått fakturor från Ikano Bank som är ett av de kritiserade företagen.

Tjänar pengar på skyhöga räntor

På Elisabeth Sahlbergs faktura stod det i stor text ”Belopp att betala: 0,00”. Hon trodde därför att hon inte hade någon skuld den månaden. Men när hon tittade mer noggrant såg hon en bit ner att hon visst var skyldig över 600 kronor.

En rad på fakturan som är lätt att missa om man är snabb med räkningarna.

Ännu lättare är det att missa asterisken som leder till det finstilta längst ner på fakturan – där det står att man får 17,6 procents ränta om man inte betalar direkt.

– Det var en himla tur att jag läste fakturan ordentligt. Det är småpengar, men om man tänker på att företaget har väldigt många kunder, då inser man att det är ganska mycket pengar de tjänar på dem som inte är uppmärksamma, säger Elisabeth Sahlberg.

Många känner sig lurade

Många kunder har känt sig lurade och anmält företagen. Detta har lett till att Konsumentverket efter en stor granskning gett hela tio faktureringsföretag kritik för att deras fakturor är vilseledande.

– Vi är naturligtvis väldigt kritiska till att man inte är mer transparent i de räntor och villkor som man tillämpar, säger Erik Fröcklin, som är jurist på Konsumentverket och som har granskat företagen.

”Vi tycker inte att de är otydliga”

Ikano Bank menar att deras räkningar inte alls är otydliga, men beklagar att kunder och Konsumentverket ger dem kritik. Emma Roslund Johansson, försäljningschef på Ikano Bank, säger att de ska se över fakturorna och göra dem mer tydliga.

– Vi tycker inte att de är otydligt utformade, men det ligger ju både i vårt och kundernas intresse att man förstår vad man ska betala, så vi kommer naturligtvis att titta på Konsumentverkets kommentarer och se vad vi kan göra för att förtydliga, säger hon.

Kan gå till domstol

Nu vill Konsumentverket att företagen självmant ska ändra sina fakturor. Om de inte gör det kan Konsumentverket se till att stoppa fakturorna genom att gå till domstol.

– Vilseledande fakturor är inte tillåtet,. Nu har vi precis inlett ett ärende och om vi fortsatt står fast vid vår bedömning så kan det såklart bli aktuellt med ett föreläggande eller i sista hand en process i Patent- och marknadsdomstolen, säger Erik Fröcklin på Konsumentverket.

Viktigt att läsa villkoren

Erik Fröcklin ger också tips på hur man ska göra för att undvika chockhög ränta.

– Det är väldigt viktigt att man läser villkoren därför att det finns ofta fallgropar någonstans, så läs dem noggrant och betala räkningen i tid, säger han.

Företagen som fått kritik av konsumentverket

Handelsbanken Finans

Nordea Finans

Medical Finance

Qliro

Resurs Bank

Svea Ekonomi

Wasa Kredit

Företag som också granskas

PayEx Credit

Klarna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.