Foto: TT

Kvar står bara förlorare

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

I dagens kraschade förhandlingar mellan pilotfacket och SAS-ledningen finns bara förlorare. Ett sargat varumärke gör det ännu svårare att tjäna pengar framöver.

Johanna Cervenka

Ekonomikommentator

På fredagen kom SAS med sin kvartalsrapport för andra kvartalet. Den är deprimerande läsning — för trots rekordlåga bränslepriser och många passagerare har SAS förtvivlat svårt att få verksamheten att gå runt. Terrorattentat i Paris och Turkiet har lett till alltför låga biljettpriser. Och nu tjänar man inte ens in mycket som man hoppats på sina sparpaket. 

Aktien föll med över 10 procent på Stockholmsbörsen. 

Pilotstrejk

En strejk senare blir det ännu svårare att tjäna pengar  — för nu skulle SAS kunna köra med den alternativa sloganen i stället för ”We are travellers”  — ”We are stranded fotbollfans” — flygbolaget som gör att svenska fotbollsfans missar EM i fotboll. 

Säljande — eller hur?

Det visste pilotfacket om och flyttade fram strejkvarslet till just fredagen den 10:e juni. De satte alla sina marker på att SAS-ledningen inte ville ha det pr-mässiga självmordet just nu. Men SAS-ledningen verkar ha gjort kalkylen att ett sargat varumärke och enormt dålig pr är bättre än att ha gett efter för pilotfackets krav. För det skulle bara göra att lidandet återkommer årligen. Så nu är strejken ett faktum och kvar står bara förlorare. 

Huvudägarna i SAS, de nordiska skattebetalarna, har hittills pytsat in miljarder för att få flygbolagets egna vingar att bära. Och frågan är hur villiga de är att ge fler välfärdsmiljarder till ett delvis statligt ägt bolag som inte ens har vett nog att flyga ner svenska fotbollsfans för att stötta herrfotbollslandslaget.  

Skämt åsido. 

Som så många andra traditionella flygbolag som Lufthansa och AirFrance konkurrerar SAS med lågprisflyg som redan innan de tog sig in på flygmarknaden kunde göra upp sämre villkor med sina anställda. Men även lågprisflygen har pressats av konkurrensen om passagerarnas gunst med rekordlåga flygbiljetter. 

Det råder ingen tvekan om att SAS personalen är härdade. För bara tre och ett halvt år sedan var SAS två timmar från konkurs. Uppoffringar, stålbad och omstruktureringar har avlöst varandra. Personal har placerats i bemanningsföretag och många delar av bolaget skänkts bort för att få tillstånd ett så kallat ”core sas”. En vinstrik kärna.

Som ett tjänsteföretag har SAS två stor tillgångar förutom välservade flygplan: sin personal och sitt rykte. 

Att nu för tredje gången på knappt ett år ha låsta förhandlingar som antingen lett till kabinpersonalstrejk, strejkvarsel som avvärjts på övertid eller som nu pilotstrejk är förödande för ryktet. 

SAS har hittills försökt spara sig ur krisen men i rapporten som kom på fredagen säger bolaget besviket att sparpaketet inte leder till de besparingar som man hoppats. Så när inte ens sparpaket räcker till för att säkra överlevnaden.. ja, säg vad kan då hjälpa ?

Inte en strejk i alla fall. 

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Pilotstrejk

Mer i ämnet