Anders Almgren, Lärarnas Riksförbund och Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet tycker att det är helt fel väg att få att införa ordningsbetyg. Foto: Lärarnas riksförbund och TT

Lärarförbunden sågar alliansens ordningsbetyg

Sent på söndagen var alliansen ense om att införa ordningsbetyg i skolan om de vinner valet. Men lärarförbunden är starkt kritiska.

Eva-Lis Sirén är ordförande i Lärarförbundet. Hon tycker att det är helt fel väg att gå att införa ordningsbetyg i högstadiet och på gymnasiet.

– Alliansen verkar ju inte vilja matcha oppositionen på det som är viktigt, nämligen en lärarlönesatsning. Att tro att ordningsbetyg är lösningen, det är helt fel, säger hon till SVT.se på söndagskvällen.

Störande elever drabbas, enligt Lärarförbundet

Hon tycker att det i stället behövs mer tid till eleverna och att det ska vara möjligt att sätta in särskilt stöd för att skapa lugnare miljö i klassrummen.

– De elever som redan har allvarliga ordningsproblem, de lär knappast bry sig om ordningsbetyg. Det rätta sättet är att lärarna får en möjlighet att jobba förebyggande.

Hon säger att det handlar om att göra insatser när problemen uppkommer.

– Det är rent önsketänkande att det skulle fungera med hjälp av ordningsbetyg. Alla är överens om att eleverna behöver studiero, men det här kommer inte att fungera, säger hon.

”Tidiga insatser bäst”

Hon menar att det viktigaste är att satsa på förebyggande arbete för eleverna.

– Jag är gammal obs-klass lärare, jag vet att det viktigaste är att sätta ihop insatser tidigt i en klass som är stökig. Man märker direkt vad som fungerar och inte. Vi måste i stället satsa på att lärarna ska få möjlighet att arbete förebyggande, säger Eva-Lis Siren, ordförande i Lärarförbundet.

Även Lärarnas riksförbund kritiska

Även Lärarnas riksförbund säger nej till ordningsbetyg i skolan. Men de vill också nyansera bilden. De menar att det finns ett bättre sätt att hantera stökiga elever än att sätta ett ordningsbetyg på dem.

– Vi tror inte att det är den rätta lösningen. Det är konstigt att tro att de som misslyckas i skolan kommer att tycka att ordningsbetyget har någon betydelse för dem. De struntar i de betygen också, säger Anders Almgren, förste vice ordförande i Lärarnas riksförbund.

Åtgärdstrappa kan vara lösning

Anders Almgren tycker att det ska införas en så kallad åtgärdstrappa där skolan tar tag i elevens problem med hjälp av olika steg.

– Om eleven inte uppför sig på ett visst sätt ska det finnas en riktlinje om att först ta ett enskilt samtal med eleven. Om det inte hjälper ska skolan kontakta föräldrarna. Efter det ska det till ett möte med föräldrarna och sedan ska man kalla till en elevvårdskonferens där man tar in andra som kan hjälpa eleven. Man måste höja kraven hela tiden om det inte blir bättre, säger han.

Han säger att alla saker som görs för att skapa bättre arbetsro i den stökiga skola som finns i dag ändå är bättre än inga åtgärder alls.

– Men ett ordningsbetyg kan innebära att man inte gör de insatserna som åtgärdstrappan innebär, säger han till SVT.se.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer