”Skolans bekymmer är att sätta in rätt stöd till eleverna”

Uppdaterad
Publicerad

Moderaterna vill införa betyg redan från tredje klass i grundskolan. Men från Lärarförbundets sida ställer man sig kritisk till förslaget.

I en debattartikel i dagens upplaga av Dagens Nyheter föreslår finansminister Anders Borg och moderate riksdagsledamoten Tobias Tobé att betyg införs redan från den tredje årskursen i grundskolan.

De vill också ha fler nationella prov, en stärkt lärarroll och att mer undervisning i matematik, svenska och engelska ska prioriteras i den svenska skolan.

Enligt artikelförfattarna visar forskning att barn till föräldrar utan högre utbildning var de som drabbades hårdast när betygen en gång avskaffades i de lägre årskurserna.

Kritik från Lärarförbundet

Från Lärarförbundets sida är man dock starkt kritisk till förslaget.

–Sju av tio lärare har sagt att det inte är tidigare införda betyg som hjälper och det måste den som vill skolans väl inse, säger Eva-Lis Sirén, orförande för Lärarförbundet.

Enligt Eva-Lis Sirén borde resurserna snarare satsas på fler möjligheter för lärarna att ägna sig åt för- och efterarbete i skolan, istället för att som nu tvingas ägna en stor del av arbetstiden åt rent administrativa sysslor.

–Det är för mycket administration i dagsläget. Regeringen måste snarare se över stödkompetensen, det vill säga sätta in fler skolvärdar, administrativ personal och annat som gör att lärarna får ägna sig åt undervisning.

Specialundervisning viktig

Att elever med föräldrar utan högre utbildning skulle kunna gagnas av ett tidigare betygsinförande stämmer inte, enligt Eva-Lis Sirén.

–Forskningen visar tydligt att skolans verkliga bekymmer är att kunna sätta in rätt stöd till eleverna. Specialundervisning är otroligt viktigt, allt det  som stärker i mötet mellan elev och lärare. Men när man idag påkallar att här behövs det stöd, som exempelvis mindre grupper, möts både lärare och föräldrar av att det inte finns några pengar.

Ordinationsrätt efterlyses

Från Lärarförbundet sida efterlyser man en form av ordinationsrätt för lärarna, det vill säga ökade möjligheter för kåren att sätta in åtgärder när behov uppstår, enligt Eva-Lis Sirén.

–I skolvärlden ser man de elever som har det svårt och behöver stöd, men för att ge stöd behövs det pengar. Vad hjälper fler och tidigare betyg om det sen inte finns pengar för att kunna sätta in åtgärder?

Vill avskaffa skriftliga omdömen

Enligt Eva-Lis Sirén vill man från Lärarförbundet ta bort dagens krav på skriftliga omdömen i grundskolan, men däremot inte ha en dokumentationsfri skola.

–Vi vill ersätta de skriftliga omdömena som redan finns. Nu är de mycket hårt reglerade och mallade. Ta bort de krav på skriftliga omdömen som nu finns och lita på att lärarna utformar dokumentationen själva inför utvecklingssamtalen. Det som har ställt till det är alla de detaljregleringar som nu finns.

Hårt pressad kår

Det moderata förslaget på ett tidigare betygsinförande riskerar att öka arbetsbördan för den redan hårt pressade lärarkåren, enligt Eva-Lis Sirén.

-Den här hårt pressade kåren får då ytterligare press på sig och det på grund av något som inte hjälper eleverna, vilket gör mig mycket bekymrad. Vad man snarare måste göra är att rensa på lärarnas bord.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.