Susanne Stenholm Wibergs mamma är rullstolsburen med Parkinsons och har ett stort behov av hemtjänst. Susanne är mycket oroad över att hennes mamma ska drabbas av covid-19.
– Varenda kväll när jag står på toa och tittar in i spegeln, då ser jag min mammas ögon, jag känner igen blicken. Och så står jag där och tittar på henne genom mig själv och känner: “Jag kan inte rädda dig.”
Olika människor hela tiden
Under hela pandemin har mamman fått hjälp av omkring 30 olika personer i månaden bara från hemtjänsten, och dessutom av personal från hemsjukvården.
– Hon sa i somras att det känns som att sitta i en gryta som kokar. ”Det kommer folk hela tiden.”
Susanne har upprepade gånger klagat på brister i hygienrutinerna, men menar att de ansvariga inte tar henne på allvar.
Erik Slottner (KD), som är högst politiskt ansvarig för hemtjänsten i Stockholm, medger att det fortfarande finns problem med hög personalomsättning, men säger att mycket har förändrats sen i våras.
– Det förekommer säkert en del brister fortfarande men vi har jobbat för att åtgärda dem.
”Man blir rädd”
De senaste veckorna har både antalet covid-smittade och de avlidna ökat kraftigt bland personer med hemtjänst.
Samtidigt larmar hemtjänstpersonal om att man måste ha möten, äta lunch och byta om i trånga lokaler.
– Man blir rädd. När man sedan framför att det finns brister, då blir man ännu mer rädd eftersom ingen lyssnar, säger vårdbiträdet Anne Havefeldt som jobbar i hemtjänsten i Stockholm.
Hon har skrivit mejl till en rad makthavare om att personalgrupper inom hemtjänsten måste byta om och ha personalmöten i lokaler där alla måste vara samtidigt utan möjlighet till social distansering. Erik Slottner (KD) reagerar på beskrivningen.
– Bedrövligt och sorgligt att en anställd upplever sin arbetsmiljö på det sättet! Så där ska det inte fungera i hemtjänsten i Stockholm.
I Varberg har undersköterskor i trygghetsteamet rasat mot att behöva flytta till nya, mindre lokaler. Avdelningschefen tillbakavisar kritiken och betecknar lokalen som ”ganska stor”.