”Är det meningen att man redan i ettårsåldern ska producera kläder för att tjejerna ska få tydligare kurvor?” undrar han i ett inlägg på Facebook och vill ha svar på hur klädföretaget tänker och instruerar sin personal.
Responsen på inlägget är övervägande positiv: ”Sanslöst! Bra gjort Marcus” och ”Borde inte ens förekomma en flickavdelning och en pojkavdelning, det borde vara EN barnavdelning!”, lyder ett par kommentarer.
”Uppmuntrar välja fritt”
Lindex står inte bakom uttalandet, men vidhåller uppdelningen av kläder – även för små barn – på en flick- och en pojkavdelning, säger presschef Miriam Tjernström. Kunderna vill ha det så, hävdar hon.
– Lindex står inte bakom den här typen av uttalanden. Vi ser gärna att kunden hör av sig så att vi kan återkoppla till butiken. Vi har uppdelat barnsortimentet på pojk och flick, för vi har sett att många kunder föredrar att handla på det sättet. Men vi uppmuntrar kunder att välja fritt, säger hon.
På vilket sätt uppmuntrar Lindex kunder att välja fritt?
– Våra babyplagg presenteras i de flesta butiker som en helhet, och på nätet har vi valt att till exempel låta kunden söka efter storlek.
”Påverkar kunderna”
Men Lindex argument att man bara följer det många kunder önskar, håller inte fullt ut, enligt Marcus Björling.
– Hur butiker radar upp sina plagg påverkar ju kunderna, säger han.