Lista: Olika typer av miljöbilar

Uppdaterad
Publicerad

Miljöbilarna slog rekord i fjol. Under 2011 såldes sammanlagt 122.418 miljöbilar. Men det har skett ett regimskifte på miljöbilsmarknaden. Etanolbilarna väljs bort till förmån för dieselbilarna.

Merparten av de miljöklassade bilar som såldes under 2011 var dieselbilar med ett genomsnittsutsläpp på mindre än 120 gram koldioxid per kilometer, eller etanoldrivna bilar. Med de låga utsläppen klassas de som miljöbilar vilket ger förmåner, som gratis fordonsskatt i fem år.

Den 1 januari i år infördes den så kallade supermiljöbilspremien, som ger en skattelättnad på högst 40.000 kronor för den som köper en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer. I praktiken är det bara elbilar som klarar det.

I dag finns en uppsjö bilar som kvalar in som miljöbilar. Här är listar vi de olika typerna av miljöbilar.

Laddhybrid

• En biltyp som är i sin linda de så kallade laddhybriderna. Under året väntas flera tillverkare, däribland Volvo ha produktionsfärdiga laddhybrider på marknaden.

•Biltypen är en kombination av en bensin eller dieseldriven bil, med tillhörande elmotor och batteri. Fördelen är att batteriet kan laddas via ett extern uttag och att bilen kan köras på enbart eldrift och inte som i en vanlig hybridbil där batteriet laddas av motorn eller bilens bromskraftsenergi.

• Nackdelen med laddhybrider är den relativt korta räckvidden på ren eldrift och dyr teknik.

Antal registrerade i Sverige 2011: 1

Hybrid

• Hybrid är precis som det låter, en kombination av eldrift och bensin eller dieseldrift. De japanska tillverkarna Honda och Toyota var först ut med hybridbilar och tekniken har funnits på marknaden i över tio år. På en hybridbil fungerar elmotorn som en extramotor till den vanliga motorn.

• Hybridbilar har oftast eldrift endast i låga farter och batterierna laddas av den vanliga motorn och bilens bromsenergin som lagras i batterierna.

• Fördelen med hybridbilar är de låga utsläppen, men nackdelen är den dyra tekniken liksom att bilen sällan kan köras några längre sträckor på ren eldrift.

Antal registrerade i Sverige 2011: 2.430

El

• Elbilar har funnits i snart 100 år och inget är nytt under solen, som det brukar heta. De senaste årens klimatdebatt samt ökat intresse från bilköparna som gör att elbilarna nu börjar nu ut på marknaden, om än i liten skala.

• Elbilens största fördel är att den kan köras helt utan utsläpp av växthusgaser. Nackdelarna är den korta räckvidden, sällan mer än 15 mil i verkligheten samt att tekniken är dyr. En ny eldriven småbil kostar över 350.000 kronor.

Antal registrerade i Sverige 2011: 171

Gas

• Våra vägar har de senaste åren trafikerats av allt fler gasdrivna bilar. Drivmedlet kallas biogas eller naturgas beroende på hur det har framställs. Bakom namnen döljer sig dock samma produkt, nämligen metangas. Om bränslet framställts av matavfall, avloppsslam eller gödsel säljs det som biogas. Har det pumpats up ur jordens inre säljs det som naturgas.

• Fördelarna är att biogasen är förnybar och att koldioxidutsläppen är små. En nackdel är bristen på tankställen. Utanför storstäderna är det i princip omöjligt att tanka gas.

Antal registrerade i Sverige 2011: 5.975

Etanol

• Etanolen är efter diesel den vanligaste drivmedlet bland miljöbilarna. Etanol är alkohol som utvinns ur sockerrör, spannmål eller skogsprodukter. Det säljs i Sverige som E85, vilket är en blandning med 85 procent etanol och 15 procent bensin. Etanolbilar fungerar precis som en vanlig bensindriven bil, men vissa komponenter har anpassats för att fungera med etanol i tanken.

• Fördelarna är det än så länge subventionerade priset samt den goda tillgängligheten på etanol. Nackdelarna är den högre förbrukningen samt framställningsmetoderna. I många länder används jordbruksmark för att odla grödor för etanoltillverkning istället för matproduktion. Miljönyttan med etanol har många gånger ifrågasatts eftersom en stor del av den etanol som säljs i Sverige importeras.

Antal registrerade i Sverige 2011: 14.500

Diesel/Bensin

• För att kvala in som miljöbilar måste de släppa ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer. Dieselmotorns fördel är den låga förbrukningen i förhållande till bensinmotorn. Detta eftersom dieselmotorn är bättre på att tillvarata energin i bränslet i förhållande till en bensinmotor.

•Nackdelen med de båda bränslena är att de är fossila. Dieselbilar har dessutom högre utsläpp av miljöfarliga partiklar och kväveoxider än bensinbilar.

Antal registrerade i Sverige 2011: Diesel: 75.000 Bensin: 24.000.

Andreas Liebermann

andreas.liebermann@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.