Foto: TV4/SVT

Löfven har fått mest negativ kritik

Uppdaterad
Publicerad

S-ledaren Stefan Löfvens knuff mot centerledaren Annie Lööf i partiledardebatten i TV4 i torsdags kan bli ödesdiger. Löfven fick från flera håll negativ publicitet i medierna efter incidenten.

Det visar en studie som medieanalysföretaget Retriever gjort av fem partiledardebatter i Aftonbladet, Expressen, SR, TV4 och SVT de senaste två veckorna.

Stefan Löfven är den partiledare som får mest negativ publicitet i de omkring 2 000 artiklar som skrivits kring debatterna och som Retriever analyserat. Då har visserligen inte fredagens debatt i SVT hunnit analyserats.

Medier

Lööf-knuff ger Löfven kritik

– Som det ser ut just nu är det ganska häpnadsväckande att Löfven framställs som den mest negativa partiledaren. Det är inte Jimmie Åkesson utan Löfven som får mest negativa artiklar, 28 procent medan Åkesson ligger på 23 procent, säger medieanalytiker Ioanna Lokebratt på Retriever till TT.

– Löfven får ofta ta emot kritik från experter som inte tycker att han kommer fram bra, och så den där knuffen, som bli ödesslaget mot honom. Just den debatten fortsätter och återkommer många gånger utanför partiledardebatten. Det har definitivt inte varit någon bra debatt för honom, säger Ioanna Lokebratt.

Kritik även i sociala medier

Retriever har även tittat på hur debatterna omskrivs i sociala medier. Även där var det mycket fokus på Stefan Löfven i torsdags efter Lööf-knuffen i TV4, enligt Lokelbratt.

Syftet med Retrievers undersökning är att porträttera partiledarna efter de fem debatterna. Vilka kommer mest till tals, vem framställs som mest negativ eller positiv? Vilka sakfrågor dominerar? är några frågeställningar.

– Det har handlat mycket om integration, jämställdhet och skola/utbildning. Men mycket skrivs också om det vi kallar ”fokus på debatten”. Där har vi samlat alla artiklar om till exempel partiledarnas slipsar och retorikbedömningar. Där hamnar också knuffen mot Lööf, säger Lokebratt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet