Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Lövin: Det här kommer gynna hela landet

Lövin (MP) om kritiken: Kommer att gynna hela landet

Uppdaterad
Publicerad

Miljöminister Isabella Lövin (MP) svarar nu på Riksrevisionens kritik om att regeringens klimatregler för bilar gynnar tjänstebilsförare och människor i storstäderna.
– Det är alltid så att det är några som börjar i en omställning, säger hon till SVT Nyheter.

Det nuvarande systemet, som kallas för ”Bonus-malus”, innebär att den som kör en bil med låga koldioxidutsläpp, som el-bilar, får en klimatbonus på upp till 60 000 kronor och låg fordonsskatt. När det kommer till tjänstebilsförare blir det sänkta förmånsvärden och sänkt skatt för arbetsgivaren.

Riksrevisionens nya rapport, som offentliggjordes under torsdagen, visar att hela 84 procent av den bonusen går till Stockholm, Göteborg och Malmö. Enligt Riksrevisionens beräkningar visar också att staten ger 40 procent mer i stöd till en förmånsbil än motsvarande privatägda bil.

– Det finns inget som pekar på att det skulle vara effektivt för klimatet att gynna en speciell grupp bilköpare på det sättet som det har blivit. Vi tycker att regeringen ska se över behovet av nedsättning av förmånsvärdet för miljöbilar, säger Cecilia Kellberg, revisionsdirektör på Riksrevisionen.

”Gynna hela landet”

Enligt Miljöminister Isabella Lövin kommer dock systemet att gynna hela landet.

– Det är alltid så att det är några som börjar i en omställning. Men det här kommer att bli något som kommer att gynna hela landet, säger hon.

Men hittills går de här pengarna till direktörer i Stockholm, skulle man kunna säga, är du nöjd med det?

– Jag är inte säker på att riksrevisionen har kunnat identifiera att det är just till direktörer i Stockholm som bonusarna går, säger Isabella Lövin.

Fördelningsekonomiska effekter

I sin rapport pekar Riksrevisionen även på att dagens system, som alltså gynnar bilar med låga utsläpp, kostar fem gånger så mycket som en koldioxidskatt.

Enligt Isabella Lövin skulle dock en koldioxidskatt kunna få stora konsekvenser.

– Det skulle ju leda till att de som inte har råd att tanka då helt enkelt inte skulle kunna använda sin bil längre. Det skulle få fördelningsekonomiska effekter som skulle slå väldigt väldigt snett.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer