Foto: SVT

Lurade att köpa dyra bantningspiller

Publicerad

Konsumenter som luras att ingå avtal de inte vill ha blir ett allt vanligare problem. Under året har Konsumentverket märkt av en mycket kraftig ökning av anmälningar från konsumenter som köpt provpaket av olika bantnings- och hälsopreparat, men istället hamnat i dyra prenumerationer som är svåra att ta sig ur.

Det började med en lockande annons på internet, om att köpa ett billigt provpaket av en bantningsprodukt. SVT har pratat med tre kvinnor som bestämde sig för att testa provpaket. De vill alla vara anonyma.

– Jag satt och kollade min facebook. Så var det en annons där det stod att man kunde rensa kroppen, säger en av kvinnorna.

– Och där stod det ju bara ”prova, för porto och expeditionsavgift”, fyller en annan i.

– Och så skulle det kosta 35 kronor per startpaket, så då betalade jag det med mitt kort.

Provpaket kom några dagar senare med posten. Därefter börjar problemen. Företagen hävdade att provpaket innebar en prenumeration, och helt plötsligt har de dragit en mellan 1.400 kr till 3.000 kronor från varje persons konto. Samtidigt skickar företagen en ny försändelse med bantningspiller.

– Plötsligt när jag skulle kolla mitt konto hade det dragits nästan 3.000 kr därifrån. Det var ju hemskt, jag hade plötsligt inte ett öre på kontot. Jag hade planerat att köpa en ny jacka till min dotter som är två år och gå på bio med min äldre dotter, men jag hade ju inte pengar till någonting ju. Inte till bensin, inte till mat, inte till någonting. Och sen fick jag ringa mamma, och låna pengar. Då skämdes jag, säger en av kvinnorna.

– Jag sov inte något på hela natten. Sedan ringde jag och spärrade mitt kort, jag blev ju livrädd när de bara gick in och tog pengar, berättar en annan.

”Svårt för konsumenter att få rätt”

De här kunderna har råkat ut för nåt som kallas för negativ avtalsbindning och det blir ett allt större problem enligt Konsumentverket. Hittills i år har 1.300 anmälningar kommit in till Konsumentverket mot företag som säljer just bantningspreparat. Det är femton gånger fler anmälningar än under samma period 2011.

– Många av de konsumenter som har blivit lurade har oftast rätt att få tillbaka sina pengar. Problemet är att det kan vara ganska svårt att rätt. Det kan vara problem att komma åt företaget, därför att de här bolagen har som en ganska uttalad verksamhet att göra sig otillgängliga och göra sig svåra att komma åt, även för myndigheterna då, säger Erik Mattsson på Konsument Europa, den del av Konsumentverket som sysslar med ärenden där köpare och säljare finns i olika EU-länder.

Vilseledande avtal

När kunder luras in i avtal de inte vill ha är företagens villkor ofta så vilseledande att det enligt Konsumentverket faktiskt är olagligt. Och trots att fler och fler konsumenter anmält att de råkat ut för exakt samma typ av problem, är det svårt för Konsumentverket att ingripa.

Myndigheten har varnat för bantningspilleravtalen på sin hemsida och flera andra medier har uppmärksammat att problemet växer. Men trots det blir fler och fler kunder lurade. Ett av problemen är att företagen ofta är registrerade utomlands. Det företag som blivit anmält flest gånger heter Formezones, och finns registrerat i Danmark men har sin kundtjänst i Filippinerna. Enligt dem själva finns det inget vilseledande med deras avtal.

– Ärligt talat, jag tycker inte att det är olagligt för avtalens innebörd förklaras i våra villkor. Personligen tycker jag att det är konsumenternas ansvar att läsa alla detaljer innan de lämnar ut sitt kontokortsnummer. Speciellt på internet, säger Ken Tote på Formeszones kundtjänst i Filippinerna.

Konsumetverket larmar: Bli mer kritiska på förhand

Men konsumenterna som anmält företaget till Konsumentverket säger att det inte fanns någon text om de här villkoren i annonserna som de såg.

– Jag hade aldrig läst någonting om något medlemskap någonstans, säger en av kvinnorna till SVT.

Konsumentverkets främsta råd är att konsumenter måste bli mer försiktiga.

– Det viktigaste för konsumenterna är att de måste vara kritiska på förhand. Och att man ska granska ett bolag innan man avtalar om någonting, säger Erik Mattsson på Konsument Europa.

Och konsumenterna som drabbats är mycket besvikna på att det får gå till så här. Ingen av dem vet idag om de kommer att få tillbaka sina pengar.

– Jag tycker fortfarande att det känns helt sjukt, säger en av kvinnorna.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.