Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Helle Schunnesson förklarar veckans kontrasterande trender – haute couture i Paris och lågkonjunktursmode på Tiktok. Foto: SVT/TT, Michel Euler

Lejonhuvudet på modeveckan provocerar: ”Stark kontrast till det ekonomiska läget”

Publicerad

Haute couture-veckan i Paris avslutades nyligen. Detta år fick vi bland annat se ett konstgjort lejonhuvud och en klänning med 300 000 kristaller, något som provocerar i tider av lågkonjuktur.

– Det är ju en väldigt stark kontrast till det ekonomiska läget generellt just nu, säger Helle Schunnesson redaktör för modemagasinet Elle, i SVT Morgonstudion.

Modeveckan visar franska modehus sina allra mest exklusiva designer. Under veckan visas kreativa och ibland bisarra kreationer, inte bara på catwalken, utan även bland gästerna på front row. I år fick vi se Kylie Jenner bära ett lejonhuvud-klänning och Doja Cat klädd i 300 000 kristaller

– Det handlar ju verkligen om att pusha gränserna, mer om konstverk än faktiskt bärbara kläder.

Lågkonjuktur-mode

Det är inte alla som uppskattar det här modet. I en annan del av modevärlden trendar nämligen en annan typ av mode. En trend som är kopplad till det ekonomiska läget i världen. På sociala medier pratas det om lågkonjunktur-mode. 

– Det är lite mer sobert, basic colours och kläder som du kan ha under en längre tid, säger hon och fortsätter:

– Svarta byxor, oversize tröjor och inte de här färgglada mönstrade plaggen, säger Helle Schunnesson.

Se mer i videon ovan om varför djurhuvuden rörde upp känslor ”Glorifierade troféjakt”:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.