Vilka tre orsaker kan ligga bakom björn-bilderna? Se expertens svar i videon. Foto: SVT/Faksimil

Magdalena Andersson gullar med gosedjur – hur bra funkar sånt på väljarna?

Uppdaterad
Publicerad

Samma dag som budgeten presenterades valde Magdalena Andersson att posta en bild på sig själv tillsammans med den tjocka budgetluntan. Med på bilden var också en stor nallebjörn. Vad betyder det och hur funkar det på väljarna?

Finansminister Magdalena Andersson kan snart vara Sveriges nya statsminister. Samtidigt lyfts röster om att hon är ”hård” och att ”folk är rädda för henne”.

– Hon är synnerligen kompetent. Det enda är väl att hon inte är så charmig.

Så lät det från en tidigare högt uppsatt S-röst, som lyftes i samband med SVT:s program Politikbyrån.

Rör man sig från rollen som finansminister till den som statsminister kan man med olika metoder försöka bli mer folklig och ”landsmoderlig” i folkets ögon. Samtidigt menar Charlie Stjernberg, krishanteringsexpert på Prime & United Minds, att det gått inflation i personliga politiker.

Från Arvika till Finansdepartementet

Magdalena poserar inför sina Instagramföljare med en vandringsnalle, som färdats från eleverna i Graningegården i Arvika, och i bilden ses tillsammans med finansministern och budgeten. Varför?

Det var dottern till en medarbetare på Regeringskansliet som hittade björnen och ville att den skulle följa med på något kul, skriver Magdalena Anderssons pressekreterare till SVT Nyheter.

Eleverna som skickat ut björnen ville gärna att man skulle maila bilder på alla äventyr som nallen får uppleva. Därför passade vi på att ta några extra bilder när finansministern skulle fotograferas med höstbudgeten. När vi sedan skulle lägga ut en bild på Magdalena Andersson och budgeten tyckte vi att fotona med björnen var lite roligare.

Men fungerar ens den här typen av metoder på väljarna?

I videon ovan ger Charlie Stjernberg tre förklaringar till teddybjörns-bilden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.