Foto: TT

Målvakt stoppar utredning av kritiserat telefonbolag

Publicerad

På kort tid drog de in mängder av äldre och sjuka i långa telefonabonnemang som de inte kunde ångra. Telephon Sverige AB blev snabbt ökänt för sina försäljningsmetoder, och ett av de mest kritiserade bolagen i SVT Nyheters säljgranskning 2012. Nu misstänker konkursförvaltaren brott – men de ansvariga kommer troligen aldrig att ställas inför rätta.

När SVT Nyheter 2012 granskade oseriösa telefonbolag utmärkte sig några mer än andra. Telephon Sverige AB fick rader av klagomål för att ha bundit upp gamla och sjuka i långa telefonabonnemang som de inte kunde ångra.

Bolaget utnyttjade det faktum att personerna ägde skogsfastigheter och därmed tekniskt kunde räknas som företagare – som inte omfattas av Konsumentköplagens regler om ångerrätt.

Kunden mindes inget

SVT Nyheter stötte på en rad fall där äldre, i vissa fall dementa, övertalats av Telephons telefonförsäljare att byta telefonabonemang. Bolagets säljare gav enligt samstämmiga berättelser intryck av att ringa från den ordinarie operatören, och i flera fall upptäcktes inte operatörsbytet förrän en släkting fått syn på fakturorna.

Demenssjuka Eivor Schütz mindes till exempel inte några detaljer från säljsamtalet, och hennes son Ingemar var rasande över att bolaget knutit upp henne som företagskund. Telephons återkommande linje inför klagomål var att kunden köpa sig fri genom att betala återstående månadsavgifter – vilket kunde uppgå till femsiffriga belopp.

Falskt namn

SVT Nyheters granskning visade bland annat på stora tveksamheter kring identiteten på bolagets företrädare, exempelvis hade man använt ett falskt namn i sin kommunikation med Konsumentverket. SVT Nyheter kunde också visa hur bolaget lyckats tysta kritik, och fått en kommunal konsumentvägledare att plocka bort ett utpekande från kommunens hemsida.

Bolagets redovisningskonsult valde direkt efter SVT Nyheters första reportage om Telephon att hoppa av från sitt uppdrag. Konsumentverket hjälpte en av de drabbade att driva sitt fall mot bolaget i domstol. Kunden vann men såg aldrig till några pengar.

Gick i konkurs

Efter SVT Nyheters granskning byttes både namnet och styrelsen ut hos bolaget, verksamheten upphörde och i oktober i fjol gick man i konkurs.

Nyligen blev konkursförvaltarens så kallade förvaltarberättelse klar, där det beskrivs att bolaget ”bedrivit försäljning av företagsabonnemang med långa bindningstider till framförallt äldre personer som inte var företagare i någon annan mening än att de möjligtvis ägde en skogsfastighet e.d. Försäljningsmetoderna var föremål för granskning av både Konsumentverket och SVT.”

Ingen förundersökning

Förvaltaren konstaterar att det saknas drygt 1,2 miljoner i konkursboet samt att det saknas bokföring sedan slutet av 2012. Eftersom ”misstanke om brott föreligger” gör konkursförvaltaren också en anmälan till Ekobrottsmyndigheten.

Men vice chefsåklagare Lars Olson vid Ekobrottsmyndigheten i Malmö berättar för SVT Nyheter att han valt att inte inleda någon förundersökning i detta fall, helt enkelt eftersom bolaget numera bara företräds av en så kallad målvakt, som redan står åtalad i en rad andra fall.

Ska bli svårare

Den eventuella påföljden skulle inte förändras av ytterligare ett ärende varför Olson väljer att inte gå vidare med fallet Telephon Sverige AB. Möjligheten att hitta de verkliga aktörerna bakom bolaget bedömer åklagaren som minimal.

Hans kollega Gunilla Sandblom på Ekobrottsmyndigheten i Stockholm har i en debattartikel föreslagit hårdare lagstiftning just mot målvakter, som i dag i normalfallet kan räkna med villkorlig dom och böter.

Sandblom säger till SVT Nyheter att hon vill att det ska bli svårare för de verkliga aktörerna att rekrytera målvakter.

– Om man sätter åt tumskruvarna ska det bli svårare för de verkliga brottslingarna, de ska inte komma undan!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.