Barnen på Ulriksdalsskolan i Solna ser både för- och nackdelar med stora klasser. Lärarna tycker gruppsammansättningen är viktigast, men skulle gärna ha mer tid för varje barn.
– Vi är 26 i klassen, det är bra för man får många kompisar, säger Elsa i klass 3:4.
”Blir stökigt”
Kompisen Saga fyller i att det är ganska många, och hon ser inte bara fördelar.
– Jag tror det gör att det ibland blir lite stökigt, säger hon.
Olika behov
Läraren Nina Hansson tycker inte alltid klasstorleken är en så avgörande faktor för undervisningen. Finns till exempel många barn med utländska föräldrar eller extrabehov så är det viktigare med klasstorleken. Men hon skulle gärna ha mindre klass.
– Det är klart gruppstorleken gör skillnad, om man vill hinna möta varje elev.
I kommunens undersökningar har just denna skola lite fler barn som svarat att det ibland är stökigt på lektionerna. Och att läraren inte har tid att hjälpa när man vill. Det jämfört med andra skolor i kommunen.
Hörselkåpor
På vissa skolbänkar ligger hörselkåpor.
– Jag brukar ta på dem ibland, jag är känslig för ljud och är det stökigt är det bra med hörselskyddet, säger Emil.
Läraren säger att hon försöker prioritera att höja lägstanivån i klassen, men det kan betyda att elever som ligger längre fram mer kommer i kläm.
– Ibland känner man sig otillräcklig som lärare. Särskilt om det är stort kunskapsspann i klassen är det svårt att hinna ge alla utmaningar på sin egen nivå.