Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Coop Online vid Kungens kurva i Stockholm har haft svårt att hinna med den plötsliga beställningsökningen och i just Stockholm är nu leveranstiden mellan tre och sju dagar. Foto: Daniel Johansson/SVT

Matbutikerna är krisens stora vinnare – långa leveranstider på beställningar

Uppdaterad
Publicerad

Flera företagsbranscher larmar om förluster i coronakrisens fotspår. Men en sektor som tuffar på är livsmedelshandeln och hemleveransen av matvaror. Men de har svårt att hålla uppe takten när efterfrågan på varor är stor.

– Det är som dagen innan julafton, fast hela tiden, säger Tarik Belqaid, pressekreterare vid Coop

– Det är viktigt att poängtera att det inte råder någon varubrist. Utmaningen för oss är att hinna med att få ut varorna som kommer in, säger Magnus Tornblom, presstalesperson på Axfood, som driver matvarubutikerna Willys och Hemköp samt mat.se.

Där har man märkt av en ökad efterfrågan i kölvattnet av coronapandemin. Något som konkurrenterna Coop, Ica och Linas matkasse också har sett.

Coronapandemin

Ökade kostnader

– Det är som dagen innan julafton i butikerna, fast över längre tid, säger Tarik Belqaid, pressekreterare vid Coop.

Men företagen har problem med att stå emot trycket från kunderna. Vilket gör att man tittar på olika former av lösningar för att varorna ska nå fram.

– Det här innebär flera kostnader för oss när trycket är så hårt. Vi jobbar med att anställa extra personal och försöker få fram flera lastbilar som kan leverera varorna, säger Tarik Belqaid.

Många har fått upp ögonen för e-handeln av varor där man får matkassen levererad till dörren.

– Antalet nya kunder har ökat nästan tre gånger så mycket denna period jämfört med samma period förra året, säger Walker Kinman, vd på Linas matkasse.

En veckas väntan

Linas matkasse har en affärsmodell där kunder beställer matkassar en vecka i förväg och än så länge hinner man med leveranserna. Men på Coop, Ica och Axfood, där man kan köpa matkassar direkt, är vänttiderna upp emot en vecka.

– I storstäderna är det lång väntetid och det är ibland hög belastning på vår hemsida, säger Tarik Belqaid.

Äldre och e-handel

En av utmaningarna matleverantörer står inför är att alla varor inte kommer fram på en gång.

– Med det ökade trycket påverkas leveranssäkerheten, det är det vi avsätter resurser för att lösa, säger Tarik Belqaid.

På Ica resonerar man på liknande vis. Många äldre har hört av sig till företaget för att lära sig att e-handla.

”Vi hjälper alla i den takt vi kan. Vi uppmanar människor att hjälpa äldre i sin närhet som är ovana vid e-handel”, skriver Susan Vo Bergqvist, presstalesperson för Icagruppen.

Pressade priser

Kan inte den höga efterfrågan leda till en prisökning på varorna?

– Nej, priset påverkas inte. E-handeln är redan pressad som den är och jag ser inga indikationer på att det ska ske i butikerna heller, säger Tarik Belqaid.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet