Branschorganisationen Svensk Handel menar att handeln tjänar på att jobba med miljö- och hållbarhetsfrågor. Foto: TT

Svensk Handel: Miljöfrågor är lönsamma

Uppdaterad
Publicerad

Handeln tjänar pengar på att arbeta med miljöfrågor och andra hållbarhetsfrågor, det menar branschorganisationen Svensk Handel. En färsk undersökning visar att två tredjedelar av handlarna jobbar aktivt med hållbarhet – och en stor majoritet av dem säger att det bidrar till lönsamheten.

För handlarna räcker det inte med att hitta rätt pris när de ska balansera utbud och efterfrågan. Allt fler kunder väger också in argument kring ekologisk och social hållbarhet i sitt köp. För handlarna kan det visa sig vara en bra affär, menar branschorganisationen Svensk Handel som gjort en undersökning kring hållbar handel.

Undersökningen är gjord bland såväl stora som små företag i handeln. Två av tre företag uppger att man arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor, det vill säga miljön men även sociala och etiska frågor som till exempel  fairtrade.

– Vi kan se en tydlig skillnad, engagemanget ökar påtagligt, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Bidrar till lönsamhet

Bland de företag som arbetar med hållbarhet svarar en stor majoritet, sju av tio, att arbetet bidrar positivt till lönsamheten redan på kort sikt. Ännu fler, åtta av tio handlare, säger att arbetet bidrar till lönsamheten på lång sikt.

– Ganska många, en övervägande del, säger att även kortsiktigt är det positivt för lönsamheten, säger Karin Johansson.

– Det är ju ganska stor del av kunderna som säger att man aktivt väljer ett hållbart alternativ. Så det är klart att om jag som handlare kan erbjuda bra varor som efterfrågas av kunderna, så slår det på lönsamheten.

Viktigt för konsumenterna

Enligt Svensk Handel ligger vinsterna bland annat i minskad energiåtgång, bättre logistik, mindre förpackningsmaterial, mindre svinn och effektivare resursanvändning, men också i ökad konkurrenskraft och bättre varumärke.

Störst är efterfrågan på miljövänliga eller etiskt godkända varor i dagligvaruhandeln. I undersökningen svarar sju av tio konsumenter att det är viktigt att företaget man handlar av arbetar med hållbarhet. Två tredjedelar säger att man under 2015 har ökat sin konsumtion av varor som upplevs som ekologiskt eller etiskt riktiga.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.