Foto: TT

Miljöminister Åsa Romson kallar Volkswagen till krismöte

Uppdaterad
Publicerad

Volkswagen måste ge mer information till svenska bilägare, som kan ha drabbats av avgasskandalen.

Nu bjuder klimat– miljöminister Åsa Romson (MP)  in Volkswagens svenska dotterbolag och Transportstyrelsen för att få fler uppgifter.

Mötet ska hållas i morgon förmiddag på Miljödepartementet.

– Jag vill säkerställa att Volkswagen Sverige ger information om i vilken omfattning det kan finnas bilar på den svenska marknaden som har manipulerad mjukvara och vad bolaget avser att göra. Är det så att de inte kan svara i morgon så vill jag veta vilka åtgärder de vidtar för att kunna svara och när de kommer kunna svara, säger Romson i ett SMS till SVT Nyheter.

Även Transportstyrelsen vill ha svar från Volkswagen.

–Vi vill veta vilka fordon som det här berör, säger Henrik Olars, presschef på Transportstyrelsen till SVT Nyheter.

Enligt Romson är mötet viktigt för konsumenterna och allmänheten, eftersom detta påverkar miljön och människors hälsa,

– Vi kommer att ha en diskussion och berätta det vi vet, säger Marcus Thomasfolk, presschef på Volkswagens svenska dotterbolag.

Fakta: Volkswagens EA189–motor

Visa

* Sammanlagt elva miljoner bilar tillverkade av Volkswagen och deras dotterbolag Audi, Skoda och Seat har den berörda motortypen, som inom koncernen kallas EA189.

* Det handlar om en rak fyrcylindrig turbodiesel med en cylindervolym på antingen 1,6 eller 2,0 liter. Motoreffekten är mellan 140 och 170 hästkrafter.

*Motorn finns i bilar tillverkade mellan 2009 och 2014, men tillverkas inte längre. Volkswagen uppger att nuvarande modeller med fyrcylindrig turbodiesel inte berörs av fusket och att den nya motorn uppfyller gällande utsläppskrav inom EU.

* EA189 har varit en av koncernens mest tillverkade motorer och sitter i bland annat Volkswagens storsäljare Golf och Passat, liksom märkessyskonen Skoda Octavia, Audi A3 och A6.

* Bluffen avslöjades av en grupp forskare, som i samarbete med myndigheter i USA upptäckte att vissa modeller släppte ut betydligt mindre kväveoxid i laboratorietester jämfört med körning på allmän väg.

* Vissa modeller släppte ut upp till 40 gånger mer kväveoxid på allmän väg än i laboratorium. Efter en rad bortförklaringar till varför värdena inte stämde medgav Volkswagen att de hade manipulerat programvaran.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet