Minna kan inte komma i kontakt med Postnord för att få hjälp med att hitta en försvunnen försändelse.

Minna, 42, får ingen hjälp från Postnord med försvunnet paket

Uppdaterad
Publicerad

Minna, 42, inväntar ett paket från en väninna i Japan. Men från Postnord får hon nästan inga svar när hon försöker komma i kontakt med deras kundtjänst för att få hjälp med sin försvunna försändelse.

– Jag känner mig som ett offer som måste bevisa sin oskuld gentemot förövaren.

I början av april får Minna, 42, ett brev om att hon senast 17 april ska betala moms och hanteringsavgift för ett utrikespaket som har inkommit i hennes namn. 

Minna känner inte till något om en sådan försändelse. När hon kollar upp kollinumret hittar hon inga uppgifter om varken ursprungsland eller avsändare.

Minna kontaktar Postnord via deras kontaktformulär. Hemsidan utlovar svar inom 24 timmar, men hon får inget. 

– Jag ringde sedan till deras kundtjänst men fick efter en lång tid inget svar där heller. Efter ett andra samtal utan svar kom jag till en rösttjänst som hänvisade till Postnords egna chatt, som jag inte kunde hitta på deras hemsida, säger Minna.

Paket från japansk väninna

Vid denna tidpunkt börjar Minna misstänka att paketet kan vara ifrån en väninna i Japan, vilket innebär att hon inte ska betala någon avgift. Minna vänder sig nu till Postnords Facebooksida.

– Jag skickade min väninnas namn och uppgifter så att de skulle förstå att det är ett privatpaket. Ännu en gång fick jag inget svar ifrån dem. 

När Minna en vecka senare får en påminnelse om att betala in avgifterna, skriver hon åter på Facebook messenger. 

Hon får då svar om att paketet är skickat från Japan och står i hennes väninnas namn. Paketets värde uppskattas vara under 500 kronor, så Minna slipper betala en avgift.

Rätta till uppgifter

Men då Postnord inte kunnat avgöra vem avsändaren är och att man trott att det rör sig om ett företagspaket, ber man Minna att kontakta deras tullinformation. 

I en anmälan ska hon rätta till deras preliminära uppgifter och intyga att hennes försändelse är ett privatpaket. 

– Jag mejlade direkt en skärmdump som styrkte att jag känner min japanska vän.

Inget svar eller paket

I dag har Minna fortfarande inte fått något svar, och hennes paket har ännu inte anlänt.

Minna har kontaktat sin väninna i Japan och berättat om sitt strul med Postnord. 

– Jag känner mig som ett offer som måste bevisa sin oskuld gentemot förövaren, säger hon. 

Peter Hesslin, terminalchef på Postnord, kommenterar Minnas erfarenhet med Postnord.

– Det är otroligt olyckligt att hon spenderat tid med att komma till rätta med vad som hänt. Gällande sändningens innehåll och uppgifter som saknas så behöver vi dessa för att fullfölja transporten och släppa försändelsen. Vi ifrågasätter inte varifrån den kommer eller ska, däremot har vi en process från Tullverket som vi måste förhålla oss till,  säger Peter Hesslin.

Minna vill inte uppge sitt efternamn och förekomma på bild i denna artikel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.