Kina är ett av de länder som satsat hårdast på höghastighetståg där de snabbaste kan komma upp i 500 kilometer i timmen. Moderaterna tycker att Sveriges satsning kommer för sent och vill inte längre vara med i samtalen. Foto: AP

Moderaterna säger nej till höghastighetståg

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen ihop med C och L är överens om att bygga höghastighetsbanor för tåg, men Moderaterna säger nu nej.

– Vi vill prioritera välfärden och infrastruktur för regional pendling och då kan man inte bygga höghastighetsbanor för 200 miljarder, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson till Aftonbladet.

Enligt januariavtalet ska nya höghastighetsbanor för tåg byggas och regeringen är överens med Liberalerna och Centerpartiet, men Moderaterna uppger nu att man inte kommer delta i fler samtal i frågan.

Till Aftonbladet säger den ekonomisk-politiska talespersonen Elisabeth Svantesson att tågen inte kommer ge tillräckliga tidsvinster i förhållande till kostnaderna. Att de inte heller kommer att vara klara förrän år 2045 ser de också som ett problem.

– När de är klara kommer tekniken ha sprungit ifrån de här tågen, säger hon.

Har ändrat sig

Under Almedalsveckan 2014 presenterade Moderaterna ihop med Alliansen det så kallade Sverigebygget. I den satsningen skulle det bland annat ingå stambanor för höghastighetståg som skulle binda ihop Stockholm med Göteborg och Malmö samt regionerna däremellan. Kostnaden beräknades då till 140 miljarder kronor och det skulle ta 15 år att slutföra.

Den satsningen som regeringen diskuterar med C och L uppges kosta 200 miljarder och ska ta 25 år. En av anledningarna till att Moderaterna nu ändrat sig är för att det blir för dyrt och kommer att komma igång för sent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.