En Volvo 240 och en Saab 99 i en bilhall 1976. Miljöpartiet föreslår att från 2023 måste alla nya bilar kunna gå på biobränsle. Undantag för el- och vätgasbilar. Foto: TT arkiv

MP-förslag: Bara biobränslebilar från 2023

Uppdaterad
Publicerad

Alla nya bilar som säljs i Sverige ska kunna drivas av biobränsle, det föreslår Miljöpartiet idag. 2023 tänker man sig att en ny lag ska träda i kraft.

– Vi ser ju nu att tekniken finns, så jämte biogas- och elbilar ska vi säkra att också de bilar som går på diesel och bensin ska kunna köras på förnybart framåt, så att den sista droppen fossilt till vanliga bilar säljs 2030, säger Gustav Fridolin (MP), språkrör för Miljöpartiet.

Miljöpartiet vill alltså att alla nya personbilar som säljs ska kunna drivas på biodrivmedel. Med det menar man att bilarna ska vara godkända att drivas på minst ett höginblandat bränslealternativ, till exempel etanol E85 eller fossilfri diesel HVO100. Förslaget berör inte el- och vätgasbilar. Förslagen ingår i partiets strategi för att bara ha förnybara drivmedel i vägtrafiken år 2030.

Val 2018 – Klimat

Beslut under mandatperioden

Vilket år vill du att alla bilar som säljs ska kunna drivas på det här sättet?

– Vi vill fatta de här besluten under nästa mandatperiod, det innebär att senast bör de träda i kraft år 2023, säger Gustav Fridolin.

Miljöpartiet vill också utreda hur äldre bilar ska kunna drivas på en större andel förnybara drivmedel, till exempel etanol. Man vill också att det ska bli billigare att besiktiga biogasbilar, och vill kartlägga utsläpp av kväveoxider från dieselbilar.

– Sverige är ett land där bilen kommer att fortsätta behövas. Inte som idag i stadsmiljön, men definitivt på landsbygden, och då ska den kunna gå på andra bränslen bortom oljesamhället så vi inte sitter fast i oljeberoende utan kan köra på bränslen som vi tillverkar själva i Sverige, säger Gustav Fridolin.

Tummen upp från bilförsäljarna

I branschorganisationen Bil Sweden är man positiv, med vissa förbehåll.

– Vi är positiva. Som ett komplement till elbilar och bränslecellsbilar så tror vi på en ökad grad av biodrivmedel. Det viktiga är att vi väljer samma väg som Europa väljer och att vi också jobbar för att det finns drivmedel som möter efterfrågan, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Om en omställning till biodrivmedel ska bli av så måste man, enligt Bil Sweden, också jobba mer på att säkra en inhemsk produktion.

– Sverige har redan idag den högsta graden i Europa med biodrivmedel, men vi importerar det allra mesta. Vi måste investera i tillgången på biodrivmedel så att det möter en ökad efterfrågan, och bygga egna raffinaderier. Det är på gång men då behövs det tydliga riktlinjer och långsiktiga spelregler från politiken så man vågar ta det här klivet, säger Mattias Bergman.

– Skulle europeiska länder vilja ha samma grad av till exempel biodiesel, så skulle vi inte ha tillräckligt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – Klimat

Mer i ämnet