Regeringen får kritik från två håll och på onsdagen fattar Riksdagen beslut. Foto: Henrik Montgomery/Marko Säävälä/TT

MP och M har helt olika syn på biodrivmedel: ”Kastar klimatpolitiken över bord”

Publicerad

Biodrivmedlen skapar jobb, klimatvinster och minskar beroendet av rysk olja, säger Miljöpartiet.

Nej, dom gör det orimligt dyrt för folk att ta sig till jobbet, säger Moderaterna. 

Regeringen får kritik från två håll och på onsdagen fattar Riksdagen beslut.

Högeroppositionen vill göra mer för att dämpa priserna på bensin och diesel. Att nu storföretag säger att dom tvekar på planerade miljardinvesteringar i anläggningar för biodrivmedel ändrar inte deras syn.

– Företagen får väl anpassa sig till våra beslut, säger Elisabeth Svantesson, moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson. 

Både regeringen och oppositionen har velat sänka skatten på bensin och diesel denna vår. När det gäller kraven på inblandning av biodrivmedel i bränsle går man olika långt.  Regeringen vill göra en tillfällig paus och behålla nivån på dagens 30,5 procent utsläppsminskning även 2023.  En åtgärd som beräknas ge ytterligare 880 000 ton CO2 utsläpp nästa år.

– En rimlig avvägning, med tanke på kriget säger klimatminister Annika Strandhäll. 

Moderaterna, KD och SD vill gå mycket längre. De vill sänka nivån från dagens 30,5 procent till ett EU- genomsnitt på sex procent och nöja sig med en upptrappning till 14 procent istället för tidigare beslutade 66 procents utsläppsminskning till 2030, för diesel. 

 Det skulle betyda flera miljoner ton ökade utsläpp varje år och enligt naturvårdsverket hota klimatmålen.

– Jag är djupt besviken på att man kapitulerar och slänger hela klimatpolitiken över bord. Reduktionsplikten skulle ge långsiktiga villkor för industrin, att nu plötsligt sänka ambitionerna är att svika de som planerar mångmiljardinvesteringar, säger Per Bolund, språkrör för Miljöpartiet.

”Minska utsläppen på andra håll”

Både KD, SD och Moderaterna betonar att hög andel biodrivmedel hittills gett högre bränslepriser. Elisabeth Svantesson menar att dagens priser pressar hushållen på ett sätt som gör att politiker måste ”zooma ut” från beslut om transportsektorns mål om 70 procent minskade utsläpp till 2030.

– Vår politik handlar om att man kan minska utsläppen på andra håll, med elektrifiering, kärnkraft, och med inlagring av koldioxid till exempel, säger hon.

Miljöpartiet vill hellre hjälpa hushåll som drabbats av höga energipriser med att sänka matmomsen, för att inte gynna fossila bränslen.

– Med mer inhemsk storskalig produktion av biodrivmedel kommer priset kunna hållas nere, och vi blir mer oberoende av världsmarknadspriser på olja som ökar på grund av kriget, säger Per Bolund.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Elbilsförsäljningen slår alla rekord. Men SVT:s granskning visar att reduktionsplikten, som tvingar inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, fortfarande gör 7 gånger mer för klimatet, än alla elbilar tillsammans. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.