Facebook-sidan för Krisinformation.se. Foto: Skärmdump.

Myndigheten för krisinformation kritisk mot Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Nätverksjätten informerar inte myndigheten om hur deras information sprids på nätverket.

I flera artiklar har SVT berättat hur Facebook förändrat de system som sprider uppdateringar från Facebook-sidor till användarna.

– Uppgifterna är motstridiga, säger Anna Toss på Krisinformation.se till SVT. Det är jättekonstigt och svårt att veta hur det fungerar. Facebook är hemliga och luddiga och det känns som att man är på egen hand.

SVT granskar Facebook

MSB samlar myndigheters krisinformation

Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) hanterar också webbsajten Krisinformation.se där de samlar kvalitetssäkrad krisinformation från alla svenska myndigheter. MSB använder sig också av sociala medier som Twitter och Facebook för att nå ut. Men att en uppdatering i snitt bara når cirka 15% av de som ”gillat” en sida (som exempelvis Krisinformations egen sida på Facebook) är dock uppgifter som MSB inte har känt till tidigare.

– Om jag vore annonschef på Facebook så skulle jag bjuda in myndigheter och organisationer och fråga hur man kan hjälpa till, säger Anna Toss till SVT. Man kan fråga sig om det är rätt väg att gå att man ska behöva betala för att nå ut till alla, det blir ju nästan utpressning. De har verkligen inte varit tydliga på det här området.

Annonser tränger ut andra meddelanden

Under det senaste halvåret har Facebook börjat placera allt fler annonser i flödet av privata uppdateringar på Facebook.

– Vi vill ju finnas där vår målgrupp finns, säger Fredrik Höglund på MSB:s kommunikationsenhet till SVT. I och med att det finns en vidarespridningseffekt kan man nå långt många fler än de som följer en i sociala medier om man har jobbat på att bygga upp antalet följare. Men att man behöver betala för att nå alla som har gillat ens sida visste jag inte, Facebook har ingen uppsökande verksamhet, de informerar inte oss.

Motstridiga uppgifter från kommunikatörer och konsulter

Flera personer som arbetar som konsulter åt företag som marknadsför sig via Facebook och som säljer relaterade tjänster till företag har hört av sig till SVT med åsikter om vår bevakning av Facebooks ”strypning” av uppdateringar från Facebook-sidor (alltså från varumärken och organisationer).

Åsikterna spänner framför allt mellan ”det här är inget nytt” till att ”de stoppar inte uppdateringar, det är bara så att inte så många ser dem för att uppdateringarna måste trängas med en massa annat material”.

Algoritmer styr annonser och uppdateringar

Nyhetsflödet är inte en ständigt flödande kanal av innehåll som fylls på av sig självt. Det skapas specifikt för varje användare i det ögonblick som användaren efterfrågar sidan från sin mobil eller dator. Vid varje sådant tillfälle har Facebook möjligheten att skräddarsy vad användaren ska se.

Facebooks annonschef Gokul Rajaram garanterar att de som betalar för sina uppdateringar når varenda en av sina ”fans” (enligt en intervju med Adexchanger) – det vill säga att Facebook ser till att uppdateringarna publiceras högt upp i användarens nyhetsflöde vid det tillfälle som sidan efterfrågas. Betalar man inte ser Facebooks algoritm Edgerank istället till att i genomsnitt 15% av användarna ser uppdateringen.

Kunskapen inte spridd

Informationen om att så få i genomsnitt ser uppdateringar från sidor de ”gillat” är inte spridd bland allmänheten eller hos många av de kommunikatörer som dagligen arbetar med att få ut sin organisations budskap, erfar SVT. Facebook har inte själva kommunicerat den siffran direkt till sina användare.

Flera av analyserna (som exempelvis den här) som ligger till grund för nyheten om att Facebook börjat begränsa spridningen av uppdateringar till förmån för sin egen betalprodukt finns refererade i den här artikeln.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Facebook

Mer i ämnet