Kunderna gör jobbet
Bara tio år efter att de infördes hade storbankernas internetbanker förra året över sju miljoner kunder. Det har medfört att hela banksystemet genomgått en revolution.
-Det är en väldigt dramatisk förändring. Nu sker mer än 90 procent av alla transaktioner elektroniskt. Det betyder att kunderna nu har tagit över en stor del av det administrativa arbetet på bankerna ? man får själv sitta och fylla i OCR-nummer och belopp vilket bankerna gjorde förut, säger Rodney Alfvén, analyschef på analysföretaget Cheuvreux.
Men trots att kunderna gör jobbet så tar tre av de fyra storbankerna betalt när man använder internetbanken för att betala sina räkningar.
Tjänar en halv miljard
Storbankerna Swedbank, Nordea och SEB tar mellan 72 och 155 kronor om året för sina banktjänster på nätet.
-Vi har valt att ta betalt för varje tjänster och jag tycker inte att tio kronor i månaden är så mycket för det man får i vår internetbank, säger SEB:s vd Annika Falkengren.
Det låter inte så mycket men enligt men enligt SVT:s beräkningar så får de tre storbankerna totalt in ungefär en halv miljard kronor i avgifter varje år på internetbanken. Något som alltså hos en rad konkurrenter är gratis.
Den enda jätten som går mot strömmen och inte tar betalt för nätbanken är Handelsbanken. Gratis är också nätbanktjänsterna hos ICA-banken och Skandiabanken.
Priskrig i Danmark
Det räcker med att några procent av bankens kunder börjar söka efter gratis internetbanker för att avgiftsstrukturen ska börja förändras. Precis det har hänt i Danmark där det nu råder fullt priskrig. Där har de största bankerna Danske bank och Nordea inte bara har tagit bort avgiften för internetbanken, utan erbjuder dessutom gratis betalkort för att locka kunder.
Jan Nylander