För de flesta av oss är sociala medier ett sätt att umgås, men för de amerikanska jättebolagen Facebook, Twitter och Yotube handlar det om affärer och att kunna locka fler annonsörer.
Vill undvika ökad reglering
För att möta växande kritik så har bolagen blivit allt mer angelägna om att samarbeta med regeringar och EU-kommissionen. De amerikanska företagen vill slippa detaljreglering av sociala medier i Europa.
– Vi på Facebook måste bli bättre, vi har inte gjort tillräckligt för att stoppa missbruk av vår teknologi, sa Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg nyligen på en konferens i Bryssel.
Hon tillkännagav att Facebooks personalstyrka för att granska hatbrott på nätet ska öka från 10.000 i dag till 20.000.
Mer näthat tas bort
EU-kommissionen har i en ny rapport presenterat hur internetbolagen klarar att leva upp till den europeiska uppförandekod bolagen anslutit sig till. Bolagen är bättre på att ta bort näthat, men de är dåliga på att motivera sina beslut. I uppförandekoden lovar bolagen att de lagar som gäller i varje EU-land om förtal och hets mot folkgrupp ska följas.
Hets mot folkgrupp i Sverige
De flesta inlägg som togs bort i Sverige, enligt EU:s rapport, innehöll sådant som kan ses som hets mot folkgrupp och är i strid med svensk lag. Språkbruket som förekommit har ofta varit hatfyllt och det finns flera exempel på inlägg som plockats bort.
Svåra avvägningar
Facebook vill stoppa näthatet och attacker men det är komplicerat, sa Sheryl Sandberg.
– Det är komplicerat eftersom vi inte har någon universell definition av näthat. Sammanhanget är avgörande, det som är acceptabelt i en region kan vara en rasistiskt och hatfullt på en annan plats eller för andra.
Den ansvariga EU-kommissionären Vera Jourova anser att den frivilliga uppförandekoden lett till förbättringar. Hon vill inte i nuläget har någon gemensam EU-lagstiftning mot näthat.