Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Stefan Nyström, avdelningschef på Naturvårdsverkets klimatavdelning, och Gotlandsfärjan Visby vid kaj. Foto: SVT/TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Naturvårdsverket: ”Besvärande att siffrorna inte har varit bättre”

Uppdaterad
Publicerad

Utsläppen från svensk sjöfart är nästan dubbelt så höga jämfört med vad man tidigare har trott, enligt nya beräkningar från SMHI. Det kan få konsekvenser för Sveriges möjligheter att nå klimatmålen.

Nya beräkningar från SMHI visar att bränsleförbrukningen från fartyg som har gått mellan svenska hamnar är betydligt större än vad man tidigare trott – och därmed även luftföroreningarna och växthusgasutsläppen från inrikessjöfarten. Det har myndigheten kommit fram till genom en ny, avancerad beräkningsmetod, där man har analyserat fartygen med hjälp av gps-signaler.

– Ett problem som den tidigare metodiken haft är hur man ska kategorisera fartygstrafiken, alltså vad ska räknas som inrikestrafik och vad ska räknas som internationell trafik, säger Fredrik Windmark, luftmiljöexpert på SMHI, som tillsammans med sina kolleger har gjort beräkningarna.

Ger bättre helhetsbild

De faktiska utsläppen har med andra ord inte plötsligt fördubblats men däremot innebär det att utsläppen som Sverige behöver ta ansvar för har ökat kraftigt.

Den nya metoden har SMHI tagit fram i samarbete med Naturvårdsverket och Energimyndigheten, som båda har ansvar för statistik på området. Myndigheterna är överens om att den nya metoden kommer att innebära stora förbättringar i förståelsen av sjöfarten och ge en bättre helhetsbild.

Naturvårdsverket välkomnar den nya metodiken och beskriver den som stabilare.

– Den här är mycket bättre men exakt hur bra den är, det återstår fortfarande att se, säger Stefan Nyström, avdelningschef på Naturvårdsverkets klimatavdelning.

”Så klart besvärande”

De senast jämförbara siffrorna, från 2016, visar att utsläppen från den inrikes sjöfarten med den gamla metoden var 342 000 ton koldioxidekvivalenter (gaser som bidrar till växthuseffekten). Men uppdaterat med den nya beräkningsmetoden uppgår utsläppen till 662 000 ton koldioxid.

– Så klart att det är besvärande att den metod som vi har använt och som har utarbetats tillsammans med FN och EU, och där alla länder gör ungefär lika, inte har varit bättre än den har varit, säger Nyström.

Trots att de tidigare beräkningarna inte har lyckats fånga in alla utsläpp från inrikes sjöfart vill Stefan Nyström inte beskriva den officiella statistiken som felaktig.

– Med den metod som har funnits hittills och på det sätt som man redovisar sådana här utsläpp internationellt, så är den korrekt.

Förändrar inte inriktningen

Nu finns det planer på att införa SMHI:s siffror i den officiella statistiken. Även om det totalt sett rör sig om förhållandevis små utsläppsskillnader kan det nu bli svårare för Sverige att nå klimatmålen.

– På marginalen blir det svårare att uppnå dem, säger Stefan Nyström.

Men han menar att lösningarna fortfarande är de samma, att sjöfarten måste gå i fossilfri riktning.

– Med de lösningar vi ser så kommer utsläppen ändå att gå mot noll, även om vi startar från en högre punkt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer