Ulla Romild, utredare på Folkhälsomyndigheten. Foto: TT/Folhälsomyndigheten

Ny statistik: Antalet spelmissbrukare har nästan fördubblats på 10 år

Uppdaterad
Publicerad

Spelmissbruket breder ut sig i Sverige. Nya siffror från Folkhälsomyndigheten visar på nästan en fördubbling under det senaste decenniet. Samtidigt utgör kvinnor för första gången en majoritet av gruppen.

För drygt tio år sen var närmare 24 000 svenskar fast i spelmissbruk. I dag har siffran stigit till 45 000. Detta enligt ny statistik från Folkhälsomyndigheten, som även visar att omkring fyra procent av befolkningen mellan 16-87 år har någon grad av spelproblem.

Ökningen är störst bland kvinnor som nu utgör 64 procent av gruppen, jämfört med 18 procent i en liknande mätning från 2015.

– Det som framförallt har hänt på tio år är att andelen kvinnor med allvarliga spelproblem ökat från väldigt låga tal till samma nivå som männens. Samtidigt har andelen män med allvarliga spelproblem varit på ungefär samma nivå hela tiden, säger Ulla Romild, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Något som hon tror är ett resultat av en expanderad spelbransch.

– Det fanns onlinecasinon även för tio år sen men inte i samma omfattning. Samtidigt har onlinebranschen expanderat och spelen blivit mer tillgängliga genom teknikutvecklingen för telefoner och appar, säger Ulla Romild.

Spelbolagen får nu marknadsföra sig mot svenska marknaden

Vid årsskiftet trädde en ny spellag i kraft som bland annat innebär att alla spelbolag som vill erbjuda sina tjänster till svenska spelare måste ansöka om en licens. Med en licens får bolagen marknadsföra sig mot den svenska marknaden.

Spelreklamen ska enligt lag vara måttfull, men civilminister Ardalan Shekarabi (S) tycker att spelbolagens reklam är för omfattande och aggressiv. I torsdags presenterade spelbranschen sina nya riktlinjer som ska förhindra aggressiv spelreklam.

Men civilministern är inte helt nöjd och nu hotar han på nytt med att skärpa lagen som reglerar spelreklam.

Spelbolag stäms för icke måttfull reklam

Gunnar Wikström, processråd vid KO. Foto: SVT

Konsumentverket har som uppgift att granska spelmarknadsföringen. För första gången har Konsumentombudsmannen, KO, stämt ett spelbolag i Patent- och marknadsdomstolen. Det gäller det Maltabaserade bolaget bakom Ninja Casino, Elec Games. KO anser att spelbolagets marknadsföring strider mot lagens krav på måttfull spelreklam.

– Reklamen har varit påträngande, osaklig och man har överdrivit vinstchanserna, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

Ett exempel i stämningsansökan är en annons med en flera sedlar och där det står: ”Så kan du ta hem miljoner på väg till jobbet”.

– Det menar vi ger intryck av att det är för enkelt att vinna pengar och att det går att få stora pengar alldeles för snabbt. Det här tror vi särskilt triggar personer med spelproblem, fortsätter Gunnar Wikström.

Det är första gången som måttfullhetsaspekten för spelreklam prövas i svensk domstol och domen blir vägledande, om den inte överklagas till nästa instans.

– Vi vill få praxis på området för att veta var ribban ligger för tillåten spelreklam, säger Gunnar Wikström.

Bolaget bakom Ninja casino håller inte med

SVT har varit i kontakt med koncernen Global Gaming som äger Elec Games. De vill inte ställa upp på en intervju under pågående rättsprocess. I stället hänvisar de till bolagets svar på stämningsansökan. Där står det bland annat att: ”Enligt Elec Games uppfattning har bolagets marknadsföring hela tiden rymts inom det måttfullhetskrav som lagstiftaren ställt upp”.

Men även Global Gaming vill se ett förtydligande kring spelreklamen.

– Det är viktigt med riktlinjer och tolkningar i linje med vad lagstiftaren efterfrågar. Vi ser därför fram emot ett förtydligande i dessa frågor, skriver vd Joacim Möller i ett mail till SVT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.