Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Nya besked om betygen skapar oro och irritation

För elever som står och väger mellan olika betyg kan förändringen betyda skillnaden mellan att komma in eller inte på den utbildning man vill. Foto: TT

Det är bråda tider för Sveriges lärare och elever, och inte långt kvar tills betygen ska vara klara. För bara någon vecka sedan, den 2:a maj, kom Skolverket med nya besked kring hur dagens betygsskala ska tolkas, något som fått många lärare och elever att reagera.

Den förändring som direkt ska få genomslag enligt Skolverket handlar om betygsstegen B och D, och att lärare ska kunna vara mer generösa när de väger in alla kunskapskrav. Elever som har ”vissa välutvecklade kunskaper” på A- eller C-nivå utan att klara alla moment på den nivån ska kunna få B respektive D.

– Förändringen i sig är nog bra. Men jag tycker att det är fullkomligt uppåt väggarna att försöka genomföra det i slutet av en termin just när vi håller på att sätta betyg, säger Lotta Lexén, som är lärare i svenska och historia på Platengymnasiet i Motala.

Lärare inte samordnade

Lexén skrev en debattartikel i ämnet och har fått mycket respons av andra lärare som också ifrågasätter det faktum att förändringen kommer nu. På Platengymnasiet har lärarna inte hunnit prata ihop sig om tolkningen, annat än på luncher och när de stöter ihop i korridorer och arbetsrum.

Lotta Lexén tror att det är så för många lärare.

– Jag tror att lärare kommer att sätta betyg på olika grunder. Alla har inte ens tagit del av Skolverkets information, säger hon.

”Ville göra något ganska snabbt”

Skolverkets ansvariga chef Karin Hector Stahre håller med om att det vore mer optimalt att göra förändringar inför terminens början, men säger också att det vore fel mot eleverna att inte göra någonting direkt.

– Eftersom vår utvärdering visar att det här är ett problem så ville vi göra någonting ganska snabbt, säger Karin Hector Stahre.

”Trodde att det var ett skämt”

För elever som står och väger mellan olika betyg kan förändringen betyda skillnaden mellan att komma in eller inte på den utbildning man vill.

Så är det för Ellen Thor, som vill gå veterinärhögskolan. Om hon tar ett eller två sabbatsår kommer hon att konkurrera med elever som bedömts enligt den nya tolkningen, och det skulle kunna innebära en nackdel.

– Vi trodde att det var ett skämt först när vi fick höra det här, säger Emma Varga som snart tar studenten.

– Det känns så orimligt att man bestämmer sig för att ändra systemet tre veckor innan betygen ska vara satta.

Faktar: Betygssystemet

Visa
  • I början av maj kom Skolverket med nya riktlinjer för betygsystemet, som har fått mycket kritik sedan det infördes. Skolverket vill att lärare ska kunna vara mer generösa med betygen B och D.
  • Det finns kunskapskrav för A, C och E, men inte för B och D. För att få exempelvis ett B krävs att eleven klarat alla krav för C och det mesta av kraven för A. Skolverket menar nu att även elever som inte uppfyller det mesta av A, men som har ”vissa särskilt välutvecklade kunskaper” ska kunna få ett B. Den här generösare tolkningen ska lärarna kunna göra redan nu i vår, enligt Skolverket.
  • Man vill också göra det lättare för elever som har en ojämn kunskapsprofil att få ett högre betyg. I dag kan den elev som uppnår A i alla kunskapskrav utom ett där eleven får ett E endast få ett D. Där bör lärare kunna sätta C eller B, menar Skolverket. Den ändringen kräver dock mer utredning och ett regeringsbeslut, enligt Skolverket.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer