Såväl Socialdemokraterna som Feministiskt initiativ bekräftar att man använder kön när man avväger hur annonserna ska riktas Foto: Skärmdump

Nya databasen: Facebook-budskapen som bara når män – eller bara kvinnor

Uppdaterad
Publicerad

Stefan Löfvens slagord om arbetsmiljö hamnade hos manliga Facebookanvändare. En annons med lovord över Feministiskt initiativs inflytande i EU-parlamentet nådde bara kvinnor. SVT har med hjälp av Facebooks nya data kunnat kartlägga könsfördelningen bland de politiska annonserna.

Totalt har män exponerats mer än kvinnor för de 4 000 politiska annonserna i kartläggningen.

Bland partierna finns det en manlig övervikt hos både M, SD, KD, L och C. Hos MP, Fi, V och S når man flest kvinnor.

Enskilda annonser kan ha en mycket tydlig tyngdpunkt. Tre exempel:

Löfvens arbetsmiljö nådde män

Socialdemokraterna spred en annnos med budskapet att människor inte ska dö av sina jobb. På en bild syns Stefan Löfven med budskapet ”För att arbetsmiljön ska gå före VD:ns lön”.

Den annonsen nådde 93 procent män och 7 procent kvinnor.

Foto: SVT/skärmdump

Socialdemokraternas tillförordnade presschef Axel Björneke bekräftar för SVT att kön liksom ålder är ett av de kriterier man använder när man riktar sina Facebook-annonser, men att träffbilden också kan avgöras av att annonsen riktats mot personer med särskilda intressen.

Fi-skrytet hamnade hos kvinnor

Feministiskt initiativ spred en annons som ropade ut att ”en stol kan tydligen göra underverk”, och som handlade om vilka insatser partiets (enda) parlamentsledamot Soraya Post hunnit göra under mandatperioden.

Annonsen nådde i princip bara kvinnor.

Foto: SVT/skärmdump

Feministiskt initiativs kampanjchef Maria Starck berättar för SVT att partiet ibland använder kön som en faktor när annonserna sprids. Men man når ofta en hög andel kvinnor ändå, på grund av vilka intressen man angett att annonsmottagarna ska ha, eller på grund av annonsens utformning.

KD:s trygghet dök upp hos män

Kristdemokraterna spred en annons på temat att ”Alla ska kunna vara trygga överallt!” där man bland annat beskrev hur ”Kvinnors utsatthet har ökat. I Uppsala anger fyra av fem gymnasieflickor att de är otrygga utomhus. 2017 anmäldes över 7 000 våldtäkter, men bara en bråkdel klarades upp.”

Foto: SVT/skärmdump

Annonsen nådde 85 procent män och 15 procent kvinnor.

Partiets informationschef Fredrik Noreback skriver i en kommentar att man använt en mix av olika målgrupper för annonsen. ”Vi ser generellt att många av våra annonser (som är riktade mot både män och kvinnor) i högre utsträckning exponeras mot män så även om dessa två annonser sticker ut är trenden tydlig: vi når oftare män, även om vi inte selekterar annonseringen på kön. Det är sällan vi annonserar enbart mot män eller enbart mot kvinnor men visst händer det.”

Når olika åldrar

Partierna kan ha flera varianter av samma annons, som riktas in olika på kön och ålder.

De har också olika tyngdpunkt sinsemellan när det gäller åldern på mottagarna.

Till exempel når Moderaterna enligt kartläggningen framför allt äldre och män.

Partiet uppger för SVT att deras egna siffror ger en annan bild – att man når fler unga. En möjlig förklaring till skillnaden kan vara att SVT:s kartläggning inkluderar även till exempel lokalavdelningars Facebooksidor.

Även Sverigedemokraternas annonser har enligt siffrorna setts mer av män och personer i ett högre ålderssegment.

Partiet framhåller att det inte återspeglar hur partiet ser på sin målgrupp, men säger att man riktar sig mer till yngre på andra plattformar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.