Totalt släpptes 53,6 miljoner ton växthusgaser ut i landet. Utsläppen från industrin ökade med fyra procent, medan utsläppen från transportsektorn minskade lika mycket.
Enligt Naturvårdsverket förklaras industrins ökning med den rådande högkonjunkturen.
– Det är viktigt att den offentliga sektorn och företag samverkar ännu mer inom forskning och demonstrationsprojekt. Ytterligare innovation är en nyckel för att ta de riktigt stora kliven mot lägre utsläpp inom järn- och stålindustrin, cementindustrin och raffinaderier, säger Oskar Larsson, enhetschef på Naturvårdsverket.
Efterlyster reformer
Trots att trafiken på vägarna ökar, så minskade alltså transporternas andel. Naturvårdverket förklarar det med ökad användning av biodrivmedel, effektivare fordon och fler miljöbilar.
LÄS MER: Olagligt att strunta i klimatet
Klimatminister Isabella Lövin (MP) säger i en skriftlig kommentar till SVT Nyheter att industrins utsläppsökningen inte är hållbar i längden.
– Det behövs en skarp reform av EU:s utsläppshandelssystem så att det blir tydligt hur industrins utsläpp ska minska. Det är mycket positivt att Sverige har fått gehör för reformförslag som kommer bli viktiga framöver. Att utsläppen inte minskar visar att vår politik är helt nödvändig. Regeringen har under våren lagt fram förslag på flygskatt, för att gynna miljöbra bilar, långsiktiga spelregler för biodrivmedel och högre skatt för förmånsbilar.