Det är mycket att hålla reda på inför valet i september. Här förklarar vi det viktigaste på enkel svenska. Foto: SVT

Om valet – på lätt svenska

Uppdaterad
Publicerad

Vilka partier finns? Vad är egentligen ”höger” och ”vänster”? Och vad måste jag ha med mig när jag röstar?

Behöver du, eller någon du känner, veta mer om valet i Sverige – men på enklare svenska? Då vill vi tipsa om programmet ”Nyheter på lätt svenska – om valet”.

I artikeln nedan kan du överblicka programmets alla delar. Längst ner finns en länk till programmet i sin helhet.

SVT:s nyhetsredaktion Nyheter på lätt svenska, som jobbar med att förmedla nyheter på ett enklare språk, har gjort programmet.

Val 2018 – #dinröst

1. Val vart fjärde år

2. Tre olika val

3. Sveriges politiska partier

4. Höger och vänster?

5. Praktisk information

Vill du veta mer? Se hela programmet ”Nyheter på lätt svenska – om valet” HÄR i SVT Play. Där svarar också SVT:s politiska expert Elisabeth Marmorstein på några viktiga frågor om valet i september.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – #dinröst

Mer i ämnet