Antalet elever som blir av med studiebidraget på grund av skolk minskat kraftigt, enligt ny statistik från CSN. Foto: Janerik Henriksson/TT

Färre skolkare under pandemin

Uppdaterad
Publicerad

Hemundervisning har fått fler gymnasieelever att delta på lektionerna. För antalet skolkare på gymnasiet har minskat rejält under pandemin, enligt CSN:s senaste statistik som presenterades under onsdagen.

För andra året i rad minskar skolket på gymnasiet, åtminstone det som rapporterats till Centrala studiestödsnämnden (CSN). Förklaringen är distansundervisningen som infördes i mitten av mars förra året. När elever har kunnat koppla upp sig hemifrån har den samlade frånvaron i gymnasieskolan minskat, säger Peter Engberg, analytiker vid CSN.

– Redan under förra året noterade vi en minskning av den ogiltiga frånvaro, och den trenden har fortsatt, säger Peter Engberg.

Enligt CSN:s siffror fick 6,4 procent av Sveriges knappt 350 000 gymnasieeleverna sitt studiebidrag indraget på grund av skolk 2020/2021. Motsvarande siffra föregående läsår var 8,0 procent.

– Det är en förhållandevis kraftig minskning och årets nivå är den lägsta på tio år.

Pojkar skolkar i högre utsträckning

Precis som  tidigare år har fler pojkar än tjejer fått bidraget indraget på grund av skolk. Det senaste året var 65 procent av samtliga skolkare pojkar.

– Ja, fler pojkar skolkar, men det senaste året var minskningen större bland pojkarna jämfört med tjejerna Det är ingen jättestor skillnad, men en minskning.

”Elever börjar tröttna på situationen”

Men Skolinspektionen ser en tendens att den positiva effekten avtar över tid efter att ha pratat med rektorer, berättar Peter Engberg.

– Rektorer beskriver att de märker att elever börjar tröttna på situationen, men det är inget vi kan se i siffrorna över indragna studiebidrag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.