Eva Joeusuu har i 15 år pendlat mellan sin bostad utanför Lund till sitt jobb i Köpenhamn. Foto: SVT

Pendlare byter jobb efter gränskontrollerna

Uppdaterad
Publicerad

I femton år har Eva Jouesuus från Örtofta utanför Lund pendlat till sitt jobb i Köpenhamn. Efter de nya id-kontrollerna försöker hon hitta ett nytt jobb i Sverige. –Det går inte längre, man vet aldrig när man kommer hem, säger hon.

15.000 pendlare korsar Öresund varje dag. Efter regeringens beslut att införa id-kontroller vid gränsen har deras vardag blivit radikalt annorlunda.  

– Jag flyttade till Skåne och tänkte att det var toppen att kunna bo i Sverige och jobba i Danmark. Det har funkat någorlunda men nu går det inte längre, säger Eva Joeusuus. Hon vågar inte tro att kontrollerna är tillfälliga.  

Agenda

– Jag fick ta beslutet att säga upp mig från mitt jobb. Nu försöker jag hitta ett nytt på den svenska sidan av bron, närmare mitt hem. Jag kan inte vänta och se, säger hon.

Nära sammanknutna städer

När Öresundsbron byggdes förverkligade den en dröm som funnits i decennier om att skapa en enda dynamisk region kring Malmö och Köpenhamn. Resan mellan Danmark och Sverige tog plötsligt bara tolv minuter.  

Men efter kontrollerna som infördes den 4 januari blev den gräns som blivit osynlig synligare än på mycket länge.  

– Det känns som en tvångskilsmässa mellan Malmö och Köpenhamn. Två grannstäder som är nära sammanknutna, säger Torbjörn Tegnhammar (M), oppositionsråd i Malmö. 

Förseningar på upp mot en timme

Pendlaren Pia Jacobsen önskar att de nordiska länderna kunde samarbeta bättre.

– Många får jätteförseningar på trekvart eller en timme, säger hon.

Efter bara fem minuters resa från första stationen i Köpenhamn får Pia Jacobsen göra sitt första tågbyte och passkontroll vid Kastrup. Hon hinner nätt och jämnt med nästa tåg. Efter ytterligare några minuters tågresa är det dags för id-kontroll igen vid Hyllie station, den första på den svenska sidan. Ett tjugotal poliser går genom vagnarna för att kontrollera alla passagerare innan de kan åka vidare. 

– Man kan undra hur det skulle sett ut om det var id-kontroller i Stockholms tunnelbana, frågar hon sig.

Politiker oroade för följderna

Oron över vad gränskontrollerna ska få för konsekvenser växer. Sydsvenska handelskammaren har räknat ut att trasslet kommer att kosta regionen femton miljarder om året. Malmös politiker är bekymrade. 

– Det blir svårare att ta sig till vår flygplats, att röra sig fritt i en enhetlig arbetsmarkadsregion och det blir risker för jobbtillväxten långsiktigt, säger Torbjörn Tegnhammar.  

– Vi har jobbat i många år för att gränsen inte ska märkas och nu blir den väldigt tydlig för den som pendlar varje dag. Min förhoppning är att det blir så kortvarigt som möjligt, säger Katrin Stjerfelt Jammeh.

Färre flyktingar med tåg

Det som talar emot att id-kontrollerna snart ska vara bort är att de faktiskt gett den effekt som det var tänkt. Till Hyllie station kom under senhösten tusentals flyktingar varje vecka. Efter id-kontrollernas införande är det få flyktingar som kommer med tåg.  

– Flödet har minskat enormt, senaste fjorton dagarna har vi väl ett tiotal flyktingar. Vi räknar med att vara kvar här länge, säger polisinsatschefen Christian Nordin. 

Inrikesminister Anders Ygeman (S) kommenterar gränskontrollerna i SVT Agenda 21.15 i SVT2

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Agenda

Mer i ämnet