Per Bolund: ”Inte rimligt att subventionera tjänstebilar med skattemiljarder”

Uppdaterad
Publicerad

Finansmarknadsminister Per Bolund försvarar förändringarna i förmånsbeskattningen av bilar. Han tycker att dagens höga subventioner till tjänstebilar är omotiverade, särskilt då de oftast går till högavlönade i storstäder. 

Per Bolund tar kritiken mot förslaget av ny beskattning av bilar med ro. Han menar att syftet med skatteändringen är att det ska vara samma kostnad att köra en tjänstebil som att äga samma bil privat. Regeringen poängterar att dagens regelverk innebär stora skattesubventioner till tjänstebilar.

– Det känns inte rimligt att vi ska betala 1,5 miljarder om året i subvention till tjänstebilar, särskilt som de mesta av pengarna går till högavlönade i storstäder, säger Per Bolund till SVT.

Regeringen har förra året beslutat om höjd bonus för elbilar, och samtidigt höjd straffskatt på de fossilbilar som drar mest bränsle.

Det nya förslaget som nu är ute på remiss skulle generellt göra tjänstebilar 25 procent dyrare, sa regeringen tidigare.  

Förmånsvärdena kan öka med över 70 procent

SVT:s beräkning visar att förmånsvärdena för vissa av de mest populära tjänstebilarna nu kan öka över 70 procent, om man räknar på den föreslagna förändringen kombinerad med en skatterabatt för laddbara tjänstebilar som tas bort vid årsskiftet. 

Samtidigt kan riktigt dyra bilar kan få bibehållen eller till och med något sänkt skatt.

– Jag tror fortfarande kostnaden för tjänstebilar mer kommer stämma med kostnaden att äga samma bil privat, med vårt förslag, vilket har varit syftet. Och fortfarande kommer det löna sig att välja en miljöbil, till exempel en laddhybrid, som tjänstebil, säger Per Bolund.

Bolund: ”Är inte så oroad”

Per Bolunds slutsats delas av leasingföretag SVT talat med. Men Johan Linder på Carpayfleet befarar att konsekvensen ändå kan bli att fler kommer avstå tjänstebil, eller behålla varje fordon i flera år. Då blir sluteffekten färre nya laddbara bilar på marknaden, och fler körda mil i äldre – ofta fossila – bilar. 

– Jag är inte så oroad för det. Vi höjer bonusen för elbilar, och grundprincipen ska vara att det ska kosta lika mycket oavsett om du har tjänstebil eller äger den privat, säger Per Bolund.

Nya förmånsvärden

Modell: Renault Zoe elbil. Förmånsvärde 2020: 2058. Med förslaget: 3810. Skillnad: +1752  

Modell: VW Passat Laddhybrid. Förmånsvärde 2020: 3002. Med förslaget: 5255. Skillnad: +2253.

Modell: Volvo V60 diesel. Förmånsvärde 2020: 5837. Med förslaget: 7117. Skillnad: +1280.

Modell: Tesla Long elbil. Förmånsvärde 2020: 11 071. Med förslaget: 11 028. Skillnad: – 43.

Modell: BMW X5 diesel. Förmånsvärde 2020: 12 763. Med förslaget: 12 285. Skillnad: – 468.

Modell: Porche Cayenne hybrid. Förmånsvärde 2020: 12 921. Med förslaget: 12 331. Skillnad: – 590.

Kostnaden för den som har tjänstebilen är ofta cirka hälften av förmånsvärdet, om man har cirka 50 procent i marginalskatt. Arbetsgivare betalar sociala avgifter på hela förmånsvärdet.

Källa: Carpayfleet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.