Hundratals SAS-piloter går ut i strejk

Uppdaterad
Publicerad

Klockan 18 gick omkring 400 SAS-piloter ut i strejk med omedelbar verkan. Tusentals resenärer drabbas av inställda flyg, redan i kväll.

Förhandlingar pågick in i det sista, men klockan 18 bröt ut strejken ut. Svensk Pilotförening bekräftar för SVT Nyheter att man avvisat medlarnas hemställan och att strejken är ett faktum.

– Vi anser att vårt bud var balanserat. Svenska piloter har under flera år stått tillbaka för att hjälpa SAS att överleva ekonomiska kriser och sparat miljarder åt företaget, säger Wilhelm Tersmeden, andre vice ordförande på Svensk Pilotförening.

Pilotstrejk

19.000 berörs på lördagen

Strejken innebär att cirka 4.000 resenärer drabbas av inställda flyg redan på fredagkvällen. Under lördagen har SAS ställt in 150 flygningar på grund av strejken med totalt 19.000 berörda passagerare, säger SAS presschef Fredrik Henriksson.

Det är främst inrikesflygningar i Sverige men även vissa flighter mellan Sverige och Skandinavien och övriga Europa som ställs in.

– Alla passagerare som har inställda flighter får sms och information nu, säger Fredrik Henriksson till TT.

Än så länge har SAS inte fattat några beslut angående söndagens flygningar.

Ulf Wallin på Swedavia, som äger och driver 10 av landets största flygplatser, beklagar att strejken riskerar att slå direkt mot flygpassagerarna.

– Nu gäller det att kunna ta hand om resenärerna på bästa sätt.  Vi har förberett information, tagit in extra terminalvärdar och bemannat informationsdeskarna.

Andra bolag flyger

Många ska resa i helgen – vad ska de tänka på?

– Min rekommendation är att ta kontakt med SAS eller den researrangör man bokat resan av för att få veta vad som gäller. I många fall erbjuder SAS ombokningar och det finns ju flera andra bolag som flyger som vanligt, säger Ulf Wallin till SVT Nyheter.

Enligt Swedavia så kommer ungefär 20 procent av SAS inrikesflygningar avgå som vanligt, eftersom de flygs av andra operatörer som inte berörs av strejken. På Swedavias webbsida kan man se vilka avgångar som berörs.

Pilotföreningen beklagar att resenärerna drabbas av att parterna inte lyckats komma överens, trots att man förhandlat i sju veckor.

– Det är ett stort misslyckande och det finns enbart förlorare. Vi har nu bett andra flygbolag att öka sin kapacitet för att hjälpa våra passagerare, säger Wilhelm Tersmeden.

Lönekrav och arbetsvillkor

Facket kräver bland annat 3,5 procent i lönepåslag, tryggare anställningsformer och större tydlighet i avtalen. Man menar att medlemmarna har fått stå tillbaka under många år när SAS gått dåligt.

Enligt Svenska pilotföreningen tjänar svenska piloter i snitt 78.000 kronor i månaden inklusive tillägg, men erfarna piloter kan tjäna betydligt mer än så.

Motparten i avtalsförhandlingarna, arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen, är starkt kritisk till fackets agerande under fredagen:

”Oansvarigt”

– Vi anser att det oansvarigt att agera på det här sättet. Vi har tackat ja till hemställan från medlarna men facket valde att nobba den och stå fast vid sitt ursprungskrav som vida överstiger vad alla andra kan acceptera. De ska ha det man begärt och i dag slängde de in nya krav. Det blir svårt för oss, säger Mattias Dahl, vd för Svenska Flygbranschen, till SVT Nyheter.

Han säger att han aldrig har varit med om något liknande.

Fem gångar för dyrt

Varför är kraven orimliga?

– Det viktigaste är det samlade paketet. Det kostar ungefär 10 procent, och det är fem gånger mer än vad vi klarar av. Vi har problem att klara av 2,2 procent. Flygbranschen är en bransch som har oerhört svårt att visa svarta siffror och det är vi helt överens om, trots det väljer de att säga ”det här ska vi ha”.

Påståendet om 10-procentiga kostnadsökningar tillbakavisas dock av Wilhelm Tersmeden på Pilotföreningen.

– Det är en partsinlaga från Svenskt Näringsliv som vi ställer oss frågande till. De har inte ens redovisat beräkningarna. Vi kräver 3,5 procent och inget annat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pilotstrejk

Mer i ämnet