En källa inom SAS som SVT talade med strax före klockan 17 sade att det finns några tänkbara scenarier för de närmaste timmarna.
Ett scenario är att förhandlingarna fortsätter efter klockan 18. Då kommer SAS inte att ställa in några avgångar ikväll eftersom det fortfarande råder fredsplikt.
En annan möjlighet är att förhandlingarna avbryts klockan 18. Då kommer cirka 40 avgångar från Arlanda att ställas in i kväll. Det skulle drabba omkring 4.000 resenärer, berättar vår reporter Christoffer Wendick.
En annan möjlighet är att förhandlingarna avbryts redan före klockan 18, det vill säga mycket snart. Då kommer SAS att ställa in avgångar även före klockan 18.
Inställt redan nu
Redan vid 17.15-tiden var fem SAS-flyg i kväll från Arlanda inställda, enligt Swedavias webbsida. Det gäller en avgång till Luleå och en till Malmö, båda klockan 17:50.
Avgången till Köpenhamn klockan 21.15 är också inställd, liksom två andra avgångar under kvällen.
Tidigare under eftermiddagen hävdade SAS att de inställda flygen inte hade med den eventuella strejken att göra.
Oklart under hela dagen
Förhandlingarna började igen i morse sedan pilotfacket i går sade nej till medlarnas bud.
Så sent som vid 13.30-tiden kunde inte SAS ge några nya besked, inte heller när senast ett besked måste komma innan kunderna meddelas om att flygavgångar ställs in.
– Vårt fokus är fortfarande att inga kunder ska drabbas, säger SAS presschef Fredrik Henriksson.
Många kan drabbas
Omkring 350 piloter på SAS går ut i strejk klockan sex i kväll om parterna inte kommer överens om ett nytt kollektivavtal.
Över 3.500 SAS-resenärer kan komma att drabbas om pilotstrejken bryter ut ikväll och Swedavia, som driver Arlanda, har nu höjt beredskapen på flygplatsen. Även på andra flygplatser i Sverige är beredskapen höjd.
Strejken skulle drabba SAS inrikesflyg och flyg till och från destinationer i Europa. Exakt hur en strejk skulle slå är dock svårt att säga.
– Det skulle få väldigt stor inverkan på allra största delen av inrikesflygen, flygen inom Skandinavien och Europaflygen, säger Åsa Öhman till SVT Nyheter.
Svårsmälta krav
Enligt arbetsgivarna står parterna långt ifrån varandra.
– Deras krav är svåra att smälta. De är i grunden orealistiska. Vi pratar om en bransch som kämpat de senaste åren med allting tillsammans med alla anställda för att behålla flygande personal i Sverige, säger Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganistionen Svenska Flygbranschen, till SVT Nyheter.
Enligt Mattias Dahl har man lyckats göra upp med andra yrkesgrupper inom flyget enligt en lönenivå på 2,2 procent.
– Precis som alla andra i hela Sverige – men piloterna säger nej och kräver fem gånger mer ungefär.
Facket avvisar beskrivningen
Den beskrivningen avfärdas av motparten, fackförbundet Svensk Pilotförening. Där hävdar man bestämt att det inte alls handlar om några tio procent i krav på höjda löner.
Enligt Wilhelm Tersmeden, vice ordförande på Svensk Pilotförening, ska kraven ses ”i sitt sammanhang”.
– SAS har gått dåligt under många år. Pilotföreningen har bidragit till att ta företaget ur kris efter kris. Det betyder att enskilda piloter har lika mycket i lönekuvertet som för tio år sedan.
Förutom högre löner kräver Pilotföreningen tydligare avtal och bättre arbetsvillkor.
Även flygbolaget Air France har varslat om pilotstrejk mellan den 11 och 14 juni.