Foto: Tomas Oneborg / TT

Plus på Coopkontot blir minus på kontoutdraget efter byte av kortleverantör

Uppdaterad
Publicerad

Livsmedelskedjan Coop har bytt kortutgivare till Payex. I dagarna har de första kontoutdragen skickats ut och de har förvirrat kunderna. Det har lett till överbelastning av kundtjänst vilket gör det svårt att komma fram på telefon.

Coops nya medlems- och betalkort heter Coop matkonto och från och med nu är det Payex som sköter hanteringen runt korten.

Men när det första kontoutdraget damp ner i brevlådorna var det många som höjde på ögonbrynen. För det som i kontoutdraget presenteras som ett minussaldo på kontot är i själva verket ett plus.

– Vi beklagar att det har blivit otydligt och för en diskussion med Payex om hur det här ska kunna bli bättre i framtida utskick, säger Tarik Belqaid som är pressekreterare vid Coop.

Det står visserligen förklarat på kontoutdraget, men det här och en del andra otydligheter har ändå fått många att försöka ringa det kundservicenummer som står på avin. Men det går just nu inte att komma fram på telefon till kundtjänsten.

– Det har blivit överbelastning, konstaterar Tarik Belqaid och hänvisar till företagets hemsida där det under fliken ”kortbyte” finns frågor och svar listade kring det nya matkontokortet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer