Foto: TT

Många hamnar hos Kronofogden efter poststrul

Publicerad

Kronofogden bedömer att hundratals personer av misstag hamnar i myndighetens register på grund av poststrulet – vilket kan leda till stora problem för den drabbade. ”Det kan bli svårare att ta lån och hyra lägenhet”, säger Johan Kullenbert på rättelseavdelningen.

Sedan SVT Nyheter inledde sin granskning av postens verksamhet har mejlen strömmat in från läsare som hävdar att de fått problem på grund av brev som inte kommit fram eller anlänt alldeles för sent.

Läsare vittnar om att de hamnat hos Kronofogden, inkasso och missat viktiga läkartider.

Hamnar hos Kronofogden

Kronofogdens rättelseavdelning, som prövar om uppgifterna i myndighetens databaser stämmer, behandlar ungefär 250 ärenden i veckan. I ungefär en tiondel av ärendena hävdar personen att orsaken till att de hamnat hos Kronofogden beror på problem med posten.

– Jag skulle uppskatta det till någonstans mellan 20 och 30 ärenden per vecka som vi hanterar där personen hävdar att man har haft problem med Postnord eller någon annan operatör, säger Johan Kullenbert som är chef för Kronofogdemyndighetens rättelseavdelning.

Problem som lyfts fram är bland annat att man inte har fått några aviseringar från myndigheter.

– Det kan vara att man inte har fått några utskick, trots att myndigheten skickat två eller tre utskick. Personerna kan också hävda att posten har tagit fel på adressen om det är många personer med snarlika namn i samma trappuppgång.

Svårare att ta lån

Bevisbördan ligger på den drabbade personen. I ungefär 5 av 20 ärenden får personen rätt, vilket uppskattningsvis blir 260 personer om året som hamnar hos Kronofogden på grund av postens misstag. Men det kan finnas ett mörkertal.

– Det kan det säkert finnas, det är upp till personen att bevisa att det är som den påstår.

Konsekvenserna för den som hamnar i Kronofogdens register kan vara omfattande.

– Om uppgifterna inte omfattas av sekretess kan det bli svårare att ta lån och hyra lägenhet.

”Inte acceptabelt”

Det finns ett 30-tal postoperatörer i Sverige, men Postnord är klart störst. Bolaget delar ut fyra av fem brev.

SVT Nyheter har sökt Postnord för en kommentar. I en skriftlig kommentar säger bolagets distributionschef Erika Ahlqvist:

”Det är givetvis inte acceptabelt att brev inte kommer fram som de ska. Vi arbetar intensivt för att höja vår kvalitet och har fullt fokus på det. Samtidigt ska man komma ihåg att det finns fler aktörer som delar ut post. De gånger vi gör fel tar vi det på största allvar.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Poststrulet

Mer i ämnet