Foto: TT

Prognos: Julhandeln slår rekord igen

Uppdaterad
Publicerad

Köpstarka, optimistiska och växande i antal. Så beskriver HUI Research svenska konsumenter som i år igen beräknas slå rekord i julshoppande.

– De senaste 20 åren var det bara år 2012 som julhandeln backade, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Tillväxten i den svenska handeln väntas under december månad bli 3,0 procent, vilket motsvarar 78,5 miljarder kronor i omsättning. Den bransch som väntas gå bäst i december är möbelhandeln.

– Det är en väldigt liten överraskning att siffrorna ser ut så här. Vi befinner oss i toppen av en högkonjunktur och grunden för konsumtion är fantastisk, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

”Tråkigt att fokus ligger på att köpa mycket”

Men även om ekonomin är god och många kan ha råd med varor tycker Naturskyddsföreningen att man ska fråga sig vad en trevlig jul egentligen innebär.

–Julen är en kärlekshögtid och då är det så tråkigt om fokus ligger på att köpa mycket grejer. Man kan istället visa sin omtanke med genomtänkta gåvor och att använda tiden till att vara tillsammans, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Hon påpekar att föreningen inte är emot konsumtion som fenomen, men att man ifrågasätter ohållbar konsumtion.

– Man ska fråga sig var det som vi konsumerar kommer från och i fall det bidrar till en positiv tillväxt, som till exempel ekologiska varor gör, säger Karin Lexén.

”Ge bort en tjänst eller upplevelse”

Hon tycker att vi också ska tänka på hur vi julpyntar och slår in paketen.

– Kolla upp vilken typ av ljusslinga du har och om du kan slå in sina julklappar i återvunnet papper. Man får vara lite kreativ.

Att återanvända varor, inte köpa nytt och att själv göra sina presenter är ytterligare tips för den som vill tänka på miljön nu inför julen.

– Man kanske kan koka marmelad och ge bort, eller kanske ge bort en tjänst eller en upplevelse. Min erfarenhet är att när någon har tänkt till och lagt ner tid på att gå och leta i second handbutik så är det det som räknas, inte att varan ska vara ny eller dyr.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.