Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT:s granskning visar att ett av fartygen rengjorde tankarna till havs timmar innan utsläppet syntes.

Fartyg rengjorde sina tankar i utsläppsområdet

Uppdaterad
Publicerad

Jätteutsläppet i Bottenhavet tros vara tallolja. Nu visar SVT:s granskning att bara ett fartyg med tallolja befann sig i området vid rätt tidpunkt – och att det strax innan larmet rengjorde sina tankar på öppet hav.

Helt lagligt, påstår rederiet.

– Vi följde alla regler och protokoll, säger rederiets styrelseordförande Jeppe Jensen.

I onsdags larmades Kustbevakningen om ett utsläpp i Bottenhavet. Utsläppet var omfattande – 77 kvadratkilometer stort, en yta lika stor som Malmö.

– Det här är ett av det största utsläpp vi sett av ett skadligt ämne som inte är mineralolja, säger förundersökningsledaren Jonatan Tholin.

Enligt en expert som SVT pratat med kan utsläppet få stora konsekvenser för både djur- och växtliv.

Rengjorde åtta tankar

En teori som utreds är att utsläppet kommer från ett fartyg som levererat tallolja i Piteå och därefter rengjort sina tankar ute till havs. SVT har kartlagt fartygstrafiken i området under den aktuella tidsperioden – och hittat två tankerfartyg som trafikerade Piteå vid tiden före utsläppet.

Bara ett av dem – fartyget Celsius Monaco – befann sig i området vid tillfället då utsläppet ska ha skett.

I en intervju med SVT säger rederiet Celsius Shipping att fartyget rengjorde sina tankar i Bottenhavet den 7 juni, en dag innan utsläppet syntes på satellitbilder.

– Vi gjorde en fullständig tömning och rengöring i Piteå hamn och sedan, när vi var på tillräckligt avstånd från land, gjordes en andra rengöring av åtta tankar. Det var helt enligt alla regler och protokoll, säger företagets styrelseordförande Jeppe Jensen.

”Väldigt osannolikt”

Enligt Jensen är rengöringen en del av standardproceduren och helt laglig. Tankarna måste rengöras för att inte skada framtida last.

– Man sköljer ut de sista resterna, men det rör sig om små volymer. Att det skulle orsakat ett så här stort utsläpp låter väldigt osannolikt.

Kaptenen på Celsius Monaco kontaktades av Kustbevakningen redan i onsdags förra veckan. Sedan dess har rederiet inte blivit kontaktade av utredarna, menar Jeppe Jensen.

– Vi har delgivit dem all information som de kan tänkas behöva. Vi är väldigt noga med att följa de regler som finns. Har vi gjort något fel ska vi såklart utreda det, men jag ser inte att vi gjort det.

”Väldigt omfattande”

Kustbevakningen vill varken dementera eller bekräfta uppgiften om det aktuella fartyget – men säger att man avgränsat utredningen till ett fåtal.

Enligt förundersökningsledare Jonatan Tholin kvarstår misstankarna om miljöbrott.

I slutet av veckan väntas svar på prover som Kustbevakningen tagit.

Vet du mer? Tipsa SVT:s granskande reportar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.