Vegetarisk mat har blivit mer populärt, och på sina håll riktigt trendigt. I dag syns tydliga tecken på flera håll. Ica har ökat försäljningen av färska vegoprodukter med 90 procent på bara ett år. Halloumi och baljväxter ökar ännu mer.
– Undersökningar visar att ju yngre man är desto mer äter man vegetariskt för miljön. Ju äldre, desto mer för hälsan. Hälsoanledningen är dock störst totalt, säger Marita Wengelin, pr-chef på Max.
”Vi är vana vid kött”
Statistiken är inte minst tydlig på försäljningen av färdiga eller halvfärdiga vegorätter som vegofärs, quorn, sojakorv, schnitzlar och grönsaksbiffar. På Coop är det fortfarande frysta halv- och helfabrikat som säljer mest, men det färska sortimentet har ökat mest sista året. Det är ofta vegomat som ser ut som – och smakar som kött. Vegoburgare är en av produkterna som når nya kunder.
– Många har lite svårt för att laga den typen av mat hemma, vi är vana vid kött. Det här kan vara en övergångsfas för att locka in fler att äta vegetariskt. säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på Coop.
Forskaren Elin Röös på Sveriges lantbruksuniversitet är nöjd med utvecklingen eftersom så mycket forskning pekar på att vi måste äta mindre kött för att klara klimatmålen.
– Visst är det skillnad på kött och kött, och köttproduktionen kan och måste bli mer klimateffektiv, men det räcker inte. Vi måste också äta mycket mindre kött än vi gör i västvärlden i dag.
Tror på fortsatt ökning
Coops hållbarhetschef Charlotta Szczepanowski konstaterar att det kostar en hel del pengar att utveckla vegoprodukter, vilket också syns i butikshyllorna. Hon tror att många avskräcks av priset.
– Egentligen är det mycket billigare att köpa grönsakerna själv, och också bättre för klimatet, men många tycker att det ska vara enkelt. Jag tror att vi kommer se en fortsatt ökning av detta sortimentet, säger Szczepanowski.