Familjen Cleaver anmälde förra året en byggfirma till ARN eftersom en besiktningsman upptäckt så många allvarliga fel att badrumsrenoveringen helt fick göras om.
–Vissa saker hade byggfirman gjort bra, annat var helt fel, som elen som var osäker för oss. Det var farligt för oss att vistas i badrummet, säger Karin Cleaver
Men månad efter månad och kvartal efter kvartal hann gå innan ARN beslutade att byggfirman skulle betala 80 000 kronor till familjen, en rekommendation som firman struntade i.
–Det tog nio månader i ARN och det är en skattefinansierad prövning de gör. Sen efter all den där tiden och jobb för oss får vi en rekommendation som företaget inte behöver följa. Det känns tråkigt, säger Brian Cleaver.
Snitt på sex månader
Den genomsnittliga tiden för ARN att fatta sina beslut är sex månader och senast för två år sen fick myndigheten JO-kritik för att de tar för lång tid på sig. Exempel finns på tvister som inte har fått en rekommendation på ett år.
–Det är som det är. Om det är acceptabelt kan inte jag riktigt svara på. Men det är klart att jag skulle önska att det gick fortare, säger Britta Ahnme Kågerman, generaldirektör och ordförande i Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Men handläggningstiden för konsumenttvister i ARN väntas nu bli ännu längre på grund av den kraftiga ökningen av antalet anmälningar.
–Det blir absolut längre handläggningstid för vi är inte riggade för att ta emot så hemskt många fler anmälningar, säger Britta Ahnme Kågerman.
–Antalet anmälningar har ökat med 30 procent till och med augusti i år jämfört med samma period förra året och det innebär ju att det kommer ta längre tid, fortsätter Britta Ahnme Kågerman.
Gick till domstol
Familjen Cleaver behövde en ARN-rekommendation i ryggen för att våga ta den ekonomiska risken att stämma byggfirman i domstol. De nio månaderna handläggningstid i ARN gjorde att det tog ett och ett halvt år att få rätt. I tingsrätten förlikades parterna om att familjen ska ersättas med 57 000 kronor för den felaktiga badrumsrenoveringen. En förlikning som lagfästes i ett domslut.
I morgon fortsätter SVTs granskning av Allmänna reklamationsnämnden, då med politiska krav på en förändring av ARN och konsumentskyddet.