Varför ska jag bry mig om luft?
För att dålig luft kan skada din hälsa och i värsta fall förkorta ditt liv. Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, skulle antalet som drabbas av hjärtinfarkt, stroke, astma och lungsjukdomar kunna minska om luftföroreningarna minskades. Dessutom påverkar luftföroreningar miljön.
Vad är luftföroreningar?
WHO pratar om fyra huvudsakliga luftförorenare; marknära ozon, svavel- och kväveoxider samt luftburna partiklar. I Sverige finns dock endast väldigt låga halter av svaveloxid. Läs mer i faktarutan nedan!
Hur dålig är den svenska luften?
”Sämre luft i Stockholm än i Peking” skrev bland andra SVT Nyheter i slutet av januari. Den gången berodde den dåliga luften på att en låg luftström förde med sig luft från koleldning i Polen. Att svensk luft är sämre än kinesisk får ändå ses som ett undantag.
– I förhållande till Kina har vi bra luft. Men på många håll har vi halter som överskrider de nivåer som påverkar människors hälsa. Så jag skulle säga att vi har problem med luftföroreningar, säger Karin Persson, projektledare på Svenska miljöinstitutet, IVL.
Och flera av de hårt trafikerade gatorna i våra städer har svårt att klara de nationella gränsvärden som har satts upp. Framförallt är det problem med kvävedioxid och luftburna partiklar som bland annat kommer från dubbdäck och avgaser.
På Hornsgatan i Stockholm har dygnsgränsvärdet för kvävedioxid redan i februari överskridits fler gånger än vad som är tillåtet på ett helt år.
Nyligen konstaterade EU-kommissionen att endast fem medlemsländer klarar EU:s regler om luftkvalitet. 19 länder, däribland Sverige, riskerar böter för att inte ha kommit tillräckligt långt i kampen mot luftföroreningar. I Sveriges fall handlar det om problem med luftburna partiklar.
Varför pratar ni bara om städerna?
Framförallt är luftföroreningarna ett problem i städerna. Mycket på grund av mer trafik och höga byggnader längs trafikerade vägar som gör att partiklarna inte späds ut och sprids vidare.
Görs det något åt problemet?
Transportstyrelsen har nyligen föreslagit miljözoner med tuffare krav för att förbättra luften i städerna. I dag är det bara tunga lastbilar med höga utsläpp som berörs men med det nya förslaget skulle även bilar, bussar och lätta lastbilar som inte uppfyller särskilda utsläppskrav påverkas.
– Att minska trafiken i städerna är A och O när det gäller både partiklar och kvävedioxid. Men det handlar också om utformningen av stadskärnor. Hur man bygger påverkar hur väl utsläppen blandas med omgivande luft. Smala gator, höga byggnader mycket trafik generar mest luftföroreningar, säger Karin Persson.
Dubbdäcksförbud och vägtullar är andra åtgärder som kan förbättra luften.
– I Stockholm pågår också projekt med att ändra hur man rengör gatorna, istället för att vispa runt vägdammet så kan man till exempel använda en slags dammsugare, säger Karin Persson.
Kan jag själv göra något?
Att välja cykeln, bussen eller att gå är ett enkelt sätt att bidra till bättre luft.
– Alla måste bidra. Många är oroliga för att cykla i tung trafik på grund av utsläppen men totalt sett så överväger hälsoaspekten risken med att utsättas för luftföroreningar, säger Karin Persson.
Hon tycker ändå att det är värt att tänka över sin väg till jobbet eller skolan.
– När man cyklar och går så anstränger man sig och andas mer, vilket gör att man drar i sig mer av luftföroreningarna. Så välj en väg som inte är så hårt trafikerad om du kan!