Så får företagen dig att gilla dem på Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Att få tummen upp på Facebook har blivit en affärsidé. För några tusenlappar kan nu företag köpa sig tiotusentals Facebook-likes och på så sätt stärka sitt varumärke.

Svenska sajten facebook-likes.se är ett av de företag som garanterar ett visst antal likes mot betalning. På företagets sajt finns olika paket att välja mellan, för 4.990 kronor garanterar företaget att minst 5.000 nya användare klickar på gilla-knappen på beställarens sida inom fyra veckor. För 7.990 kronor utlovas att över 10.000 användare ger tummen upp.

”En knuff i rätt riktning”

Tanken är att ge en extra skjuts åt framförallt nya företag berättar en av företagets grundare Lucas Gerhardsson.

-När man startar en sida på Facebook ser det inte så kul inte med ”3 personer gillar detta” och det kan vara svårt att locka nya personer att gilla en sida med så få likes. Vår tjänst är givetvis inte den enda vägen till likes, utan en knuff i rätt riktning.

Och han är inte ensam om att erbjuda Facebook-likes mot betalning. Simon Sundén, grundare av ett analys- och bevakningsföretag för sociala medier, är väl bekant med fenomenet.

-Det är inte jättestort i Sverige i dag men i USA är det betydligt vanligare.

Hur kan då företagen garantera att tusentals personer ska gilla en viss sida? Enligt Simon Sundén skiljer sig tillvägagångssätten åt.

-Det finns allt möjligt, allt från oseriösa företag som gör fejkkonton till de som har ett nätverk med andra sajter kopplat till olika erbjudanden.

Lucas Gerhardsson säger att alla de Facebook-likes som hans företag utlovar kommer från riktiga användare. Han berättar att företaget samarbetar med olika sajter där de mot betalning får ”knuffa in” användare för att gilla olika sidor.

-Vi hyr in oss på exempelvis spelsajter där man för att komma till nästa nivå måste gilla en sida, eller information som man inte kommer åt om man inte först klickar på gilla.

Enligt Lucas Gerhardsson finns en klar efterfrågan av tjänsten. Trots att företaget nyss startade har de fått in många intresseanmälningar och flera beställningar.

-Vi har pratat med företag som omsätter ända upp till 30 miljoner men som har 30-50 likes, de tycker att det är pinsamt att ha så få som gillar dem.

Vilka företag som har köpt tjänsten är dock strikt konfidentiellt och som användare är det därmed också omöjligt att veta vilka sidor som har betalat för att få många likes.

”Vill inte vilseleda”

Lucas Gerhardsson tycker inte att företagen luras genom att köpa likes.

-Tanken är att våra likes ska vara en liten del som ger en första skjuts och som gör att fler gillar sidan.

Ni skriver att det handlar om en trygghet för användaren att se att många har gillat sidan, men vad är det för trygghet om användaren inte vet om företagen betalat för att få många likes?

-Vi menar att de likes man betalar för ska generera fler likes, det är framförallt de liksen som vi hänvisar till ger trygghet.

Men som användare vet man ju inte vilka likes företagen har betalat för och vilka de fått ändå?

-Nej, men vi menar att det bara är en liten del i marknadsföringen som sätter bollen i rullning. Vår tjänst skapades inte för att förvilla, det är såklart inget som vi vill bidra till.

Fotnot: Efter SVT:s intervju har facebook-likes.se plockat bort formuleringen om trygghet i sin marknadsföring.

Anna Svensson

anna.h.svensson@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.