Så kan din data användas i kampen mot smittspridning

Uppdaterad
Publicerad

När fler börjar söka på och ringa till 1177 om ”vinterkräksjuka” så går det ett larm hos Folkhälsomyndigheten, varpå de skickar ut information till regionerna om att nu är vinterkräksjuke-säsongen igång. Det är en väldigt förenklad bild av hur det går till. Men den här typen av sökdata går även att använda för att kartlägga och försöka hindra smittspridningen av corona.

– Vi tittar på fallen och samtalsmönstren och om de korrelerar så har vi ett samband, säger Pär Bjelkmar, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndigheten har inte tillgång till några journaler eller inspelade samtal, men efter ett samtal till 1177 Vårdguiden så gör en sjuksköterska en bedömning och bockar sedan i vilket symptom som personen har. Den informationen skickas till Folkhälsomyndigheten. Utifrån det kan de sedan informera att något är på gång att hända.

Coronapandemin

– Vi har nu efter sommaren börjat titta på kontakter om vissa symptom till 1177 Vårdguiden på telefon. Vi har data under våren som säger att när man får en ökning av inringare med de här symptomen så ser vi en ökning av allvarliga fall av corona efter 1-2 veckor, åtminstone på nationell nivå, säger Pär Bjelkmar, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Det här sättet att använda sökdata för att förebygga och lindra smittspridning används sedan tidigare av Folkhälsomyndigheten. Vanligtvis för att hålla koll på när vinterkräksjuke-säsongen är igång eller för att se hur spridningen av influensa ser ut i landet.

Se Pär Bjelkmar, utredare på Folkhälsomyndigheten, förklara hur de använder data för att kartlägga smitta i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet