Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT:s reporter tog med Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos M Sweden, för att förstå varför man anser att biltillverkare behöver förtydliga hur mycket sämre en elbil får bli under en svensk vinter. Foto: SVT/Helin Pakdemir

Så mycket sämre är din elbil på vintern

Uppdaterad
Publicerad

Tester visar att räckvidden hos elbilar kan minska drastiskt vid svensk vinterkyla och skilja sig rejält från vad reklamen lovar. Problematiskt menar konsumentorganisationen M Sverige som anser att marknadsföringen behöver förtydligas.

Konsumentorganisationen M Sverige, tidigare Motormännen, och norska motorförbundet NAF har under året testat hur långt elbilarna kan gå under skandinavisk vinter.

Och resultatet hos flera bilmodeller är en räckviddsförlust på över 25 procent. Då var bilarna redan uppvärmda vid start, vilket betyder att tappet kan vara ännu större om batteriet är kallt. Samtidigt skiljer resultatet sig kraftigt åt mellan olika bilmärken och modeller, från 14 till 26 procent.

– Vi anser att det krävs att man måste kunna säga hur mycket sämre bilen kan bli. Nu har du ingen aning om hur räckvidden förändras förrän du testat, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos M Sverige.

Anmälningar till ARN

De senaste åren har ARN, Allmänna reklamationsnämnden, dock bara fått in ett mindre antal anmälningar från konsumenter som ansar att de inte fått tillräcklig information hur mycket sämre räckvidden blir under vinterkyla när man köpte sin elbil.

Risken finns att dessa anmälningar kommer öka när allt fler köper sin första elbil utan att vara speciellt insatta, menar Carl-Erik Stjernvall. Och att läsa olika tester på nätet, det är inget du ska behöva göra som bilköpare.

– Man kanske inte alls förväntar sig någon försämring i räckvidd och som konsument är du inte skyldig att känna till sådana saker. Tvärtom är det företagen som är skyldiga för att redogöra för bilens egenskaper.

”Finns utrymme för bättre kommunikation”

Mattias Bergman, VD på branschorganisationen Mobility Sweden, menar att de uppmanar sina medlemmar att informera om hur mycket energi som går åt i olika väder, men håller med om att informationen har varit bristfällig.

– Eftersom det finns så många konsumenter som inte förstår så finns det helt klart ett utrymme för bättre kommunikation, säger han.

Bergman påpekar också att även bilar med förbränningsmotorer drar mer energi när det är kallt.

Charlotte Thulin, PR- och kommunikationschef på Nissan Sverige, menar att en bransch-gemensam förbrukningssiffra för kallt klimat sannolikt skulle göra det lättare för konsumenterna, oavsett drivmedel.

”Vi skulle gärna se en WLTP-siffra för kallt klimat för att därmed få en mer jämförbar siffra som förklarar hur bla kall temperatur påverkar räckvidden”, skriver hon i ett mejl till SVT.

Så mäts elbilens räckvidd

Räckvidden hos elbilar mäts och bestäms utifrån ett mått som heter WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure.

  • Testet genomförs i laboratoriemiljö
  • En testcykels längd är 30 minuter
  • Ska efterlikna körning i 52 procent tätort och 48 procent landsvägskörning.
  • Körsträckan är 23,25 km
  • Snitthastigheten är 46,5 km/h
  • Maxhastigheten är 131 km/h
  • Yttertemperaturen är 23°C
  • Elbilen är stillastående under 13% av testet

Standarden infördes 2018 och ska göra det enkelt att jämföra bilmodeller med varandra.

Men WLTP är en mycket lugn ”förare” som håller låga hastigheter under overkligt gynnsamma förhållanden. Därför når elbilar i verkligheten sällan upp till den ”utlovade” räckvidden.

Källa: M Sverige & Alltomelbil.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.